14:14 | پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

بازار خرسی و گاوی ارز دیجیتال چیست؟

در بازار ارزهای دیجیتال، نه روندهای صعودی برای همیشه پایدار هستند و نه روندهای نزولی ماندگارند. مارکت کپ نسبتا کم ارزهای دیجیتال در مقایسه با سایر بازارهای مالی باعث می‌شود که شاهد نوسانات قیمت بیشتری در آن باشیم. گاهی اوقات، نوسانات قیمت محدود هستند؛ اما در مواردی نوسانات منجر به تغییرات قیمت نسبتا زیادی می‌شوند. برای توصیف این شرایط از اصطلاح بازار گاوی و خرسی استفاده می‌شود. اگر کنجکاو هستید که بازار خرسی و گاوی ارز دیجیتال چه نشانه‌هایی دارند، حتما این مطلب را تا پایان مطالعه کنید.

 

بازار گاوی چیست؟ (Bullish Market)

اصطلاح بازار گاوی زمانی به‌کار می‌رود که شاهد روند صعودی در ارزهای دیجیتال باشیم. معمولا از این اصطلاح برای افزایش قیمت بیش از 20 درصد استفاده می‌شود. کلمه Bull به‌معنی گاو نر است. این اصطلاح از شیوه مبارزه گاو نر گرفته شده است. گاو نر معمولا ابتدا سر خود را به سمت پایین می‌آورد. سپس شاخ‌های خود را از پایین به بالا حرکت می‌دهد. به‌این ترتیب به هدف ضربه می‌زند.

نمونه‌های متعددی از بازار گاوی در ارز دیجیتال وجود دارند. به‌عنوان مثال می‌توان به بازار گاوی بیت کوین در سال‌های 2017 و 2020–2021 اشاره کرد. در سال 2017 قیمت بیت کوین از محدوده زیر 3 هزار دلار به بیش از 20 هزار دلار رسید. در سال‌های 2020–2021 نیز قیمت این ارز دیجیتال از کف 15 هزار دلار به محدوده 69 هزار دلار افزایش یافت.

 

نشانه‌های بازار گاوی در ارز دیجیتال چیست؟

 

نشانه‌های بازار گاوی در ارز دیجیتال چیست؟

برای تحلیل درستی بازار خرسی و گاوی باید حتما نیم نگاهی به نشانه‌های آن داشته باشید. یک بازار گاوی چند مشخصه مهم دارد که عبارت‌اند از:

  • احساسات صعودی در بین بخش‌های عمده فعالان بازار به چشم می‌خورد.
  • معامله‌گران با اعتماد به نفس بالا در خرید و فروش ارزهای دیجیتال شرکت می‌کنند.
  • به‌دلیل افزایش تقاضا برای خرید، حجم معاملات به‌طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.
  • قیمت ارزهای دیجیتال در معاملات فیوچرز نسبت به اسپات بالاتر می‌رود.
  • شاخص ترس و طمع وارد محدوده طمع شدید می‌شود.
  • انتشار اخبار مثبت تاثیر زیادی روی رشد قیمت رمزارزها می‌گذارد.
  • اخبار منفی کمترین تاثیر را روی کاهش قیمت ارزهای دیجیتال دارند.
  • ورود سرمایه به بازار ارزهای دیجیتال شدت پیدا می‌کند.

 

بازار خرسی چیست؟ (Bearish Market)

اصطلاح بازار خرسی زمانی به‌کار می‌رود که شاهد روند نزولی در ارزهای دیجیتال باشیم. معمولا از این اصطلاح برای کاهش قیمت بیش از 20 درصد استفاده می‌شود. کلمه Bear به‌معنی خرس است. این اصطلاح از شیوه مبارزه خرس گرفته شده است. خرس‌ها برای حمله کردن ابتدا دو پنجه خود را روی هوا بلند می‌کنند و سپس از بالا به پایین روی طعمه می‌کشند.

بازار خرسی در ارز دیجیتال نیز سابقه طولانی دارد. مثلا می‌توان به بازار خرسی بیت کوین در سال 2018 اشاره کرد که طی آن قیمت از 20 هزار دلار به 3500 دلار کاهش یافت. همچنین در سال‌های 2021 و 2022 نیز قیمت بیت‌کوین از سقف 69 هزار دلار تا محدوده 15500 دلار عقب‌نشینی کرد.

 

نشانه‌های بازار خرسی در ارز دیجیتال چیست؟

 

نشانه‌های بازار خرسی در ارز دیجیتال چیست؟

بازار خرسی ارز دیجیتال نیز با چند نشانه مهم همراه است که عبارت‌اند از:

  • بسیاری از فعالان بازار با دید منفی به بازار نگاه می‌کنند و احساسات نزولی فراگیر هستند.
  • فاد (FUD) در بین معامله‌گران شک و تردید را برای ورود به معاملات به دنبال دارد.
  • معمولا قیمت فیوچرز ارزهای دیجیتال در مقایسه با اسپات کمتر می‌شود.
  • حجم معاملات به دلیل کاهش تقاضا به‌شدت افت پیدا می‌کند.
  • شاخص ترس و طمع وارد محدوده ترس شدید می‌شود.
  • کوچک‌ترین خبر منفی به روند نزولی ارزهای دیجیتال دامن می‌زند.
  • خبرهای مثبت برای افزایش قیمت رمزارزها تقریبا بی‌تاثیر هستند.
  • خروج سرمایه از بازار ارزهای دیجیتال رخ می‌دهد.

 

عوامل شکل‌گیری بازار خرسی و گاوی چیست؟

بازار خرسی و گاوی ارز دیجیتال بدون دلیل ایجاد نمی‌شوند. اساسا تغییرات قیمت بیش از 20 درصد در یک ارز دیجیتال نیازمند محرک‌های داخلی و خارجی قابل توجهی است و نمی‌توان این موضوع را صرفا به امور سفته‌بازی یا نوسان‌گیری نسبت داد. عوامل اقتصاد کلان همواره روی شکل‌گیری بازار خرسی و گاوی تاثیرگذار هستند. مثلا تغییر نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا به‌صورت مستقیم روی آغاز روندهای نزولی و صعودی نقش ایفا می‌کند.

رویدادهای مهم سیاسی و اجتماعی نیز در زمینه ظهور بازار خرسی و گاوی موثر هستند. به‌عنوان مثال می‌توان به جنگ یا پدیده‌هایی مانند همه‌گیری کرونا اشاره کرد. یکی از دلایل شکل‌گیری روند صعودی در سال‌های 2020 و 2021 در بازار ارزهای دیجیتال، رکود اقتصادی بود که در پی همه‌گیری کرونا دنیا را فراگرفت و باعث حرکت سرمایه‌ها به سمت این بازار شد.

مشکلات و پیشرفت‌های فنی در خصوص پروژه‌های ارز دیجیتال نیز عامل مهم دیگری در شکل‌گیری بازار خرسی و گاوی هستند. اگر چند سال از حضور شما در بازار رمزارزها می‌گذرد، حتما ماجرای سقوط لونا (LUNA) را به‌خاطر دارید. به‌دلیل برهم خوردن نسبت برابری این ارز دیجیتال با استیبل کوین ترا، به‌یکباره قیمت LUNA یا همان ارز دیجیتال Terra از 120 دلار تا 0.02 دلار کاهش یافت. اتفاقی که حدود 60 میلیارد دلار سرمایه را ظرف چند ساعت به کلی نابود کرد.

 

بهترین استراتژی معاملاتی در بازار خرسی و گاوی چیست؟‌

مهم‌ترین نکته برای معامله در بازار خرسی و گاوی ارز دیجیتال، شناسایی زمان آغاز و دنبال کردن روندهای صعودی و نزولی است. آغاز شکل‌گیری روندهای گاوی و خرسی، بهترین زمان برای ورود یا خروج از بازار است. هر چه به پایان این روندها نزدیک شوید، ریسک ورود به بازار افزایش پیدا می‌کند. ضمن اینکه تریدرهای با تجربه معمولا در بازارهای گاوی به صورت پلکانی شروع به فروش دارایی خود می‌کنند. همچنین در بازارهای خرسی نیز به‌صورت پلکانی در چند مرحله اقدام به خرید دارایی‌های مد نظر خود می‌نمایند.

 

کلام پایانی

در این مطلب بررسی کردیم که بازار خرسی و گاوی چیست و چه نشانه‌هایی را با خود به همراه دارند. شما به‌عنوان یک تریدر یا هولدر باید نسبت به تشخیص بازار گاوی و خرسی حساس باشید. فرصت‌های کسب سود هنگفت در این بازارها پیش روی شما قرار می‌گیرند. برای این منظور باید از دانش تحلیل تکنیکال و فاندامنتال به بهترین شکل ممکن بهره بگیرید. همراه شدن با روندها، هوشمندانه‌ترین تصمیم در بازارهای مالی است؛ البته مشروط بر آن زمان آغاز و پایان روندها را به‌درستی حدس بزنید.

اشتراک گذاری

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
عضویت
آگاه شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها

تازه ها

به‌گزارش Financial Times، جلسه فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره در روز 1 می 2024 برگزار شد.
در زمان نگارش این مطلب، بیت کوین در محدوده 57200 دلار معامله می‌شود. به‌گزارش
به‌ گزارش crypto.news، شرکت تتر در گزارش عملکرد سه ماهه نخست سال 2024، خبر از سود 4.5
کیف پول ارز دیجیتال یکی از مهم‌ ترین نیازهای هر سرمایه‌گذار یا تریدر در بازار

منتخب

مطالب مشابه

به‌گزارش Financial Times، جلسه فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره در روز 1 می 2024 برگزار شد.
در زمان نگارش این مطلب، بیت کوین در محدوده 57200 دلار معامله می‌شود. به‌گزارش
به‌ گزارش crypto.news، شرکت تتر در گزارش عملکرد سه ماهه نخست سال 2024، خبر از سود 4.5
کیف پول ارز دیجیتال یکی از مهم‌ ترین نیازهای هر سرمایه‌گذار یا تریدر در بازار