20:47 | پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

کاردانو ریخت! دلیل سقوط کاردانو چه بود؟

سوال مهمی است که بدانیم اصلاح قیمتی ADA تنها به دلیل اصلاح قیمتی بازار است، یا عوامل دیگری برای این کاهش قیمت وجود دارند؟

 

اصلاح قیمتی متاثر از اشباع خرید

 

اصلاح قیمتی متاثر از اشباع خرید

از نگاه تکنیکالی، اصلاح پیوسته قیمت ADA بخشی از یک چرخه اصلاح قیمتی است که از اواسط دسامبر آغاز شد. درست بعد از اینکه ADA به بالاترین سطح قیمتی 20 ماهه خود، یعنی 0.68 دلار رسید.

تریدرها، عاقلانه شروع به سیو سود کردند، زیرا شاخص قدرت نسبی (RSI) کاردانو در تایم فریم روزانه، پس از عبور از 70، وارد فاز اشباع خرید شده بود.

RSI بالاتر از 70 به این معنی است که ارزش آن دارایی، وارد فاز قیمت بیش از حد ارزش واقعی شده است و ممکن است آن سهم وارد فاز نزولی و اصلاحی شود.

 

کانال نزولی کاردانو

 

ADA در حال حاضر در یک کانال نزولی حرکت می‌کند که اصلاح بازگشتی را درحال حاضر تایید می‌کند.

شاخص قدرت نسبی RSI نیز 40 است که نشان‌دهنده این است که بازار در اختیار خرس ها است.

 

کاهش تعداد توسعه‌دهندگان اصلی و حجم معاملات

طبق داده‌های TokenTerminal کاهش قیمت ADA از اواسط دسامبر، با کاهش حجم معاملات کاردانو و تعداد توسعه‌دهندگان اصلی همزمان شد.

 

کاهش توسعه دهندگان کاردانو

 

لازم به ذکر است که تعداد کاربران یونیک GitHub که بیش از یک بار commit به مخزن عمومی GitHub بلاکچین این ارزدیجیتال انجام داده‌اند، روزانه از بالاترین سطح سه ماهه با 164 توسعه‌دهنده در تاریخ 10 دسامبر 2023 به 123 توسعه‌دهنده در تاریخ 18 ژانویه کاهش یافت. این نشان‌دهنده یک کاهش 25 درصدی است.

حجم معاملات نیز در همان دوره زمانی، با کاهشی 87 درصدی، تقریبا از 2.34 میلیارد دلار به 304 میلیون دلار کاهش یافت.

داده‌های CoinMarketCap نشان می‌دهد که حجم معاملات روزانه کاردانو، تقریبا از 1.165 میلیارد دلار در تاریخ 10 دسامبر 2023 به 381 میلیون دلار در تاریخ 18 ژانویه کاهش یافته است.

کاهش حجم معاملات و توسعه‌دهندگان اصلی با کاهش 27 درصدی قیمت ADA در همان دوره همزمان شد، که نشان می‌دهد این معیارها بر روی روند قیمت کوتاه‌مدت ADA تاثیرگذار بوده‌اند – این کاهش ها در 19 ژانویه نیز همچنان وجود داشتند.

 

رکود گسترده در بازار ارزهای دیجیتال

تمام بازار ارزهای دیجیتال در حال تجربه اصلاح قیمتی از اوج قیمتی خود در زمان تایید ETF‌ها هستند، کاردانو نیز به نظر می‌رسد الگوی مشابهی را تکرار می‌کند. عواملی که ممکن است باعث افزایش بیشتر فروش معامله گران شده باشند، شامل کاهش شاخص ترس و طمع در بازار ارزهای دیجیتال و فروش بیشتر تحت تاثیر ETF‌های بیتکوین نقدی است.

 

مارکت کپ کاردانو

 

لازم به ذکر است که بیتکوین اخیرا تحت فشار فروش قرار گرفته و قیمت آن در تاریخ 12 ژانویه به 40,000 دلار سقوط کرده است. این مسئله به خروج بزرگی از سرمایه گذاران از صندوق بیتکوین Grayscale (GBTC) نسبت داده شده است که ممکن است نشان‌دهنده این باشد که سرمایه‌گذاران تصمیم گرفته‌اند به ETF‌های بیتکوین با کارمزد کمتر (به نسبت گری اسکیل) دارایی خود را منتقل کنند.

 

شاخص ترس و طمع در بازار ارزهای دیجیتال

 

شاخص ترس و طمع در بازار ارزهای دیجیتال در نمودار ترس و طمع، از منطقه “طمع” در هفته گذشته به “خنثی” در تاریخ 19 ژانویه کاهش پیدا کرد.

کاهش احساسات شدید طمع بازار در خریداران ممکن است مسئول اصلاح قیمتی کل بازار باشد. مقدار “خنثی” در این نمودار به این معنی است که معامله گران و فعالان بازار همراه با احتیاط بیشتری به نسبت انتظاراتشان به رشد قیمتی، در حال حرکت هستند و منتظرند تا جهتی که بازار در کوتاه مدت خواهد گرفت را ببینند و در نهایت تصمیم بگیرند.

اشتراک گذاری

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
عضویت
آگاه شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها

تازه ها

به‌گزارش Financial Times، جلسه فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره در روز 1 می 2024 برگزار شد.
در زمان نگارش این مطلب، بیت کوین در محدوده 57200 دلار معامله می‌شود. به‌گزارش
به‌ گزارش crypto.news، شرکت تتر در گزارش عملکرد سه ماهه نخست سال 2024، خبر از سود 4.5
کیف پول ارز دیجیتال یکی از مهم‌ ترین نیازهای هر سرمایه‌گذار یا تریدر در بازار

منتخب

مطالب مشابه

به‌گزارش Financial Times، جلسه فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره در روز 1 می 2024 برگزار شد.
در زمان نگارش این مطلب، بیت کوین در محدوده 57200 دلار معامله می‌شود. به‌گزارش
به‌ گزارش crypto.news، شرکت تتر در گزارش عملکرد سه ماهه نخست سال 2024، خبر از سود 4.5
کیف پول ارز دیجیتال یکی از مهم‌ ترین نیازهای هر سرمایه‌گذار یا تریدر در بازار