12:34 | پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

9 تفاوت فارکس و ارز دیجیتال که باید بدانید

بازارهای مالی بین‌المللی به‌سبب فراهم کردن امکان درآمدزایی دلاری همواره برای ایرانیان جذاب بوده‌اند. سال‌هاست که تریدرهای ایرانی در بازار فارکس (Forex) فعالیت می‌کنند. در عین حال بازار رمزارزها (Cryptocurrency) هم از سال 2009 با رونمایی از بیت‌کوین موجودیت پیدا کرد. ایرانی‌ها هم از چند سال قبل خرید و فروش ارزهای دیجیتال را آغاز کردند. یکی از سوالات کلیدی که برای بسیاری از معامله‌گران تازه‌کار ایجاد می‌شود، تفاوت فارکس و ارز دیجیتال است.

هر چند این دو بازار مالی شباهت‌هایی هم به یکدیگر دارند؛ اما برای تصمیم‌گیری درباره اینکه فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال، باید نیم نگاهی به تفاوت‌های آن‌ها داشته باشید. برای آشنایی با تفاوت ارز دیجیتال و فارکس دعوت می‌کنیم این مطلب را تا پایان دنبال کنید.

 

1. تفاوت فارکس و ارز دیجیتال از نظر نوع دارایی های قابل معامله

فارکس یک بازار مالی جهانی برای معامله جفت ارزهای فیات است. هر جفت ارز معاملاتی از کنار هم قرار گرفتن دو ارز رسمی مربوط به کشورهای مختلف تشکیل می‌شود. به‌عنوان مثال جفت ارز معاملاتی EUR/USD بیشترین حجم معاملات فارکس را به‌خود اختصاص می‌دهد. این جفت ارز نشان می‌دهد که شما در ازای خرید یا فروش یک یورو باید چند دلار آمریکا بپردازید.

معامله‌گران بازار فارکس از محل نوسانات قیمت جفت ارزهای معاملاتی کسب سود می‌کنند. در بازار رمزارزها، تریدرها از طریق معاملات اسپات و فیوچرز به خرید و فروش ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین، اتریوم و … می‌پردازند. ارزهای دیجیتال دارایی‌ فیزیکی نیستند. بلکه مجموعه‌ای از داده‌های رمزنگاری شده در بستر شبکه بلاک‌چین هستند. معاملات رمزارزها به‌شیوه‌های مختلف در قالب جفت ارزهای معاملاتی یا خرید و فروش با ارزهای فیات صورت می‌گیرد.

 

2. تفاوت ارز دیجیتال و فارکس از نظر زمان فعالیت بازارهای مالی

بازار فارکس در 5 روز هفته به صورت 24 ساعته فعال است. همپوشانی جلسات معاملاتی در بازارهای مالی مطرح دنیا در نیویورک، لندن، توکیو و سیدنی این بازار را 24 ساعته کرده است. البته در روزهای شنبه و یکشنبه هر هفته این بازار تعطیل است. در مقابل بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد که در 7 روز هفته به‌صورت 24 ساعته فعال است.

 

3. مقایسه فارکس و ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار

تفاوت فارکس و ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار و حجم معاملات بسیار زیاد است. کل مارکت کپ ارزهای دیجیتال در زمان نگارش این مطلب در حدود 1600 میلیارد دلار است. در حالی که ارزش بازار فارکس حدود 2.4 کوادریلیون دلار (10 به توان 15) تخمین زده می‌شود. مجموع معاملات رمزارزها در شبانه‌روز به زحمت به 300 میلیارد دلار می‌رسد. در حالی‌که معاملات بازار فارکس روزانه بیش از 7500 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

 

مقایسه فارکس و ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار

 

4. تفاوت فارکس و ارز دیجیتال از نظر قوانین و مقررات

بازار فارکس در مقایسه ارزهای دیجیتال قوانین و مقررات بیشتر و روشن‌تری دارد. با توجه به اینکه در این بازار با ارزهای رسمی کشورها سروکار دارید، چارچوب قانون‌مند برای فعالیت تریدرها و تامین کنندگان نقدینگی در این بازار وجود دارد. در مقابل بازار رمزارزها هنوز آن‌طور که باید و شاید تحت نظارت قانون قرار ندارد. بسیاری از کشورها در کوران قانون‌گذاری برای فعالیت در این بازار قرار دارند.

 

5. تفاوت ارز دیجیتال و فارکس از نظر نوسانات قیمت دارایی ها

نوسانات دارایی‌ها در بازارهای مالی امری کاملا طبیعی است. اما تجربه نشان می‌دهد که تفاوت ارز دیجیتال و فارکس از نظر نوسانات قیمت دارایی‌ها هم نسبتا زیاد است. در بازار فارکس معمولا جفت ارزهای اصلی نوسانات کمی را در طول سال تجربه می‌کنند. این در حالی است که حتی بزرگ‌ترین ارز دیجیتال یعنی بیت کوین هم بعضا در طول یک سال تغییرات قیمت چشم‌گیری را به‌خود می‌بیند.

 

6. مقایسه فارکس و ارز دیجیتال از نظر پلتفرم‌های معاملاتی

معاملات فارکس و ارز دیجیتال به‌صورت آنلاین در بستر پلتفرم‌های معاملاتی انجام می‌گیرند. پلتفرم‌های اختصاصی بازار فارکس با نام بروکر Broker شناخته می‌شوند. این در حالی است که در بازار ارزهای دیجیتال با صرافی‌های رمزارز سروکار دارید. البته بعضی از بروکرها و صرافی‌ها هم هستند که نمادهای معاملاتی هر دو بازار را در معاملات فیوچرز پشتیبانی می‌کنند.

7. تفاوت فارکس و ارز دیجیتال از نظر فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت دارایی‌ها

در بازار فارکس نوسانات قیمت دارایی‌ها بیشتر تابع متغیرهای اقتصادی مانند سیاست‌های پولی و مالی بانک‌های مرکزی، رشد اقتصادی کشورها، رویدادهای مهم سیاسی و اجتماعی و از این دست مسائل هستند. همه متغیرها به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در بازار رمزارزها نیز اثرگذارند. در عین حال پیشرفت‌های فنی و تکنولوژی در حوزه صنعت بلاک‌چین هم موضوع مهم دیگری است که به‌صورت اختصاصی روی افزایش و کاهش قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر دارد.

 

تفاوت ارز دیجیتال و فارکس از نظر امنیت سایبری

 

8. تفاوت ارز دیجیتال و فارکس از نظر امنیت سایبری

یکی از دغدغه‌های مهم تریدرها در تمام بازارهای مالی محافظت از سرمایه‌هایشان است. ریسک معامله‌گری در هر دو بازار فارکس و ارز دیجیتال بالاست. در عین حال فرصت‌های کسب سود زیادی هم پیش روی شما قرار می‌گیرند. یکی از چالش‌های جدی در بازار ارزهای دیجیتال، حملات هکری است که دارایی کاربران به‌ویژه در کیف پول ارز دیجیتال را تهدید می‌کنند. در مجموع نگهداری از ارزهای دیجیتال نیازمند آگاهی و رعایت ملاحظات بیشتر در مقایسه با فعالیت در بازار فارکس است.

 

9. مقایسه فارکس و ارز دیجیتال از نظر ابزارهای تحلیل دارایی ها

در هر دو بازار فارکس و ارز دیجیتال از تحلیل تکنیکال و بنیادی برای ارزیابی دارایی‌ها استفاده می‌شود. تفاوت فارکس و ارز دیجیتال در بحث نوع ابزارهای تحلیلی است. مثلا در بازار ارزهای دیجیتال برای تحلیل یک پروژه حتما باید وایت پیپر (White Paper) آن را مطالعه کنید. همچنین داشتن دانش تخصصی در زمینه بلاک‌چین به‌ارزیابی بهتر پروژه‌ها به شما کمک می‌کند.
تحلیل‌گران بازار فارکس با چنین موضوعاتی سروکار ندارند. بلکه بیشتر به‌دنبال بررسی مولفه‌های اقتصادی مانند نرخ بهره، رشد اقتصادی، تولید ناخالص داخلی، نرخ بیکاری، تورم و … در کشورهای مختلف هستند. از نظر تحلیل تکنیکال هم معمولا ابزارهای تحلیلی مورد استفاده معامله‌گران مشابه هستند.

 

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی 9 تفاوت فارکس و ارز دیجیتال پرداختیم. فارکس بزرگ‌ترین بازار مالی جهان است و سابقه طولانی دارد. در حالی‌که ارز دیجیتال بازاری جوان است و حدود 15 سال سابقه دارد. سازمان‌های مالی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در سراسر دنیا، اولویت را به بازار فارکس می‌دهند. این در حالی است که معامله‌گران خرد به‌خصوص جوانان به‌سراغ ارزهای دیجیتال می‌روند. به‌تازگی آمار معامله‌گران فعال در بازار رمزارزها از مرز 500 میلیون نفر در دنیا عبور کرده است. به‌نظر شما چه موضوعات دیگری را می‌توان به‌عنوان تفاوت ارز دیجیتال و فارکس برشمرد؟ نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

اشتراک گذاری

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
عضویت
آگاه شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها

تازه ها

به‌گزارش Financial Times، جلسه فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره در روز 1 می 2024 برگزار شد.
در زمان نگارش این مطلب، بیت کوین در محدوده 57200 دلار معامله می‌شود. به‌گزارش
به‌ گزارش crypto.news، شرکت تتر در گزارش عملکرد سه ماهه نخست سال 2024، خبر از سود 4.5
کیف پول ارز دیجیتال یکی از مهم‌ ترین نیازهای هر سرمایه‌گذار یا تریدر در بازار

منتخب

مطالب مشابه

به‌گزارش Financial Times، جلسه فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره در روز 1 می 2024 برگزار شد.
در زمان نگارش این مطلب، بیت کوین در محدوده 57200 دلار معامله می‌شود. به‌گزارش
به‌ گزارش crypto.news، شرکت تتر در گزارش عملکرد سه ماهه نخست سال 2024، خبر از سود 4.5
کیف پول ارز دیجیتال یکی از مهم‌ ترین نیازهای هر سرمایه‌گذار یا تریدر در بازار