22:32 | شنبه 22 اردیبهشت 1403

آشنایی با بازار خرسی و بازار گاوی؛ جنگ خرس و گاو

بازارهای مالی، به خصوص بازار ارزهای دیجیتال به عنوان مرکزی برای تبادل دارایی‌ها و تعیین قیمت‌ها، همواره به تحلیل و پیش‌بینی عملکرد بازار توسط سرمایه‌گذاران و محل‌هایی که در آن معاملات انجام می‌شود، توجه ویژه‌ای داشته‌اند. دو اصطلاح متداول در این زمینه بازار خرسی و گاوی هستند که به وضعیت‌های مختلف در بازارهای مالی اشاره می‌کنند. در این مقاله، به بررسی مفهوم و ویژگی‌های بازار خرسی و گاوی در ارز دیجیتال و تاثیرات آنها می‌پردازیم.

اصطلاحات بازار خرسی و بازار گاوی ابتدا در بازارهای سهام مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اما به طور کلی می‌توانند در هر بازار مالی دیگری مانند، بازارهای ارز دیجیتال، سرمایه‌گذاری در بورس، بازار طلا و سایر بازارهای مالی نیز اطلاق شوند.

 

بازار خرسی چیست؟

بازار خرسی در ارز دیجیتال، یا هر بازار دیگری به وضعیتی در بازار اشاره دارد که در آن قیمت‌ها در روند قوی نزولی هستند. در این حالت، تقاضا از عرضه بیشتر است و فروشندگان بیشتر از خریداران تمایل به فروش دارند و قدرت روند بازار در اختیار فروشندگان است. نتیجتا، احساس نگرانی درباره عملکرد ضعیف قیمتی و کاهش قیمت‌ها در بازار غالب می‌شود. در بازار خرسی، سرمایه‌گذاران عموماً سفارش های خرید خود را به تعویق می‌اندازند و بیشتر سفارشات تبدیل به سفارشات فروش می شود.

مفهوم و رسالت نامگذاری “خرس” برای این نوع از وضعیت بازار، به دلیل نحوه حرکت خرس در هنگام حمله است، که به صورت حمله از بالا به پایین چنگال هایش در مواجهه با دشمن انجام می دهد.

 

بازار گاوی چیست؟

بازار گاوی به وضعیتی در بازار اشاره دارد که در آن قیمت‌ها در روندی صعودی هستند. در این حالت، تقاضا از عرضه بیشتر است و خریداران بیشتر از فروشندگان تمایل به خرید دارند و حجم سفارشات خرید نیز به نسبت حجم سفارشات فروش بسیار بیشتر است و باعث افزایش قیمت می شود.

در این حالت، احساسات فعالان در بازار، اغلب با امیدواری به عملکرد قوی بازار و صعود قیمت‌ها اشباع می شود. در بازار گاوی ارزدیجیتال، سرمایه‌گذاران عموماً تمایل دارند در زمان مناسب ورود کنند و از افزایش قیمت‌ها سود ببرند. رسالت این نام گذاری هم مانند بازار خرسی، در  نحوه حرکت گاو در هنگام حمله است که با کمک استفاده از شاخ هایش، در حرکتی از پایین و روبه بالا سعی در نابودی دشمن دارد.

 

شباهت و تفاوت بازار خرسی و بازار گاوی

 

شباهت و تفاوت بازار خرسی و بازار گاوی

بازار خرسی و گاوی در واقع دو روح متفاوت بازارهای مالی هستند. در بازار خرسی، قیمت ارزها کاهش یافته و تقاضا نیز کاهش می یابد، در حالی که در بازار گاوی، قیمت ها افزایش یافته و تقاضا نیز بالا می رود. این دو وضعیت معمولا به تحولات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و رویدادهای جهانی وابسته هستند. همچنین، این وضعیت‌ها می‌توانند تأثیر مستقیمی بر روی روند سرمایه‌گذاری و تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاران داشته باشند.

 

قیمت در بازار خرسی و گاوی چگونه حرکت می کند؟

قیمت در بازار مالی به صورت پویا و پیوسته در حال حرکت و نوسان است، و این نوسانات تحت تأثیر عوامل مختلف قرار دارند. این حرکت قیمت‌ها بر اساس تقاضا و عرضه از سوی خریداران و فروشندگان در بازار شکل می‌گیرد. در ادامه، چند عامل کلیدی که تاثیر مهمی بر حرکت قیمت‌ها در بازارهای مالی دارند را بررسی خواهیم کرد:

  1. تقاضا و عرضه: تقاضا و عرضه در بازارهای مالی تعیین کننده اصلی قیمت‌ها هستند. اگر تقاضا برای یک دارایی افزایش یابد و عرضه کاهش یابد، قیمت آن دارایی افزایش می‌یابد. برعکس این حالت، یعنی با افزایش عرضه و کاهش تقاضا، شاهد کاهش قیمت خواهیم بود. شرایط اقتصادی، اخبار و رویدادها، تغییرات در سیاست‌های مالیاتی و اقتصادی، تغییرات در نرخ بهره و سایر عوامل می‌توانند تقاضا و عرضه را تحت تاثیر قرار دهند.
  2. اطلاعات: اطلاعاتی که درباره فعالیت های ارزهای دیجیتال و یا رویدادها منتشر می‌شوند، نقش مهمی در حرکت قیمت‌ها ایفا می‌کنند. اطلاعات جدید و غیرمنتظره می‌توانند نگرانی‌ها یا امیدواری‌هایی را در بازار ایجاد کنند و قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار دهند. گزارش شرکت‌ها از ترازهای مالی و فعالیت های جدیدی که قصد انجام آن را دارند، گزارش‌های اقتصادی، اخبار سیاسی نیز می توانند همواره با تاثیر گذاری بر نوسانات، قیمت‌ها را تغییر دهند.
  3. عوامل فنی: عوامل فنی و الگوهای قیمتی نیز در تحلیل و پیش‌بینی حرکت قیمت‌ها در بازارهای مالی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مثلاً، نمودارهای قیمتی مانند خطوط روند، محدوده های حمایتی و مقاومتی قیمت، الگوهای شمعی و الگوهای فنی دیگری که می‌توانند به تحلیل قیمت‌ها کمک کنند و تصمیم‌گیری را برای سرمایه‌گذاران تسهیل کنند.
  4. عوامل اقتصادی و جهانی: عوامل اقتصادی و جهانی نیز تاثیر زیادی بر حرکت قیمت‌ها در بازارهای مالی دارند. مثلاً، تغییرات در رشد اقتصادی،سیاست‌های پولی، نرخ بهره، نرخ ارز رسمی کشورها، تحریم‌ها، تغییرات در شرایط جهانی و سیاسی و غیره می‌توانند باعث تغییر در تقاضا و عرضه دارایی‌ها شوند و در نتیجه قیمت‌ها را تحت شعاع قرار دهند.

مهم است به یاد داشته باشید که حرکت قیمت‌ها در بازارهای مالی پیچیده و تحت تاثیر عوامل متعددی است. تحلیل قیمت‌ها و پیش‌بینی آن‌ها ممکن است چالش‌های خاصی داشته باشد و جایی که بررسی تمامی عوامل عملا غیرممکن است نمی توان همیشه انتظار نتایج دقیقی از تحلیل ها و پیش بینی ها داشت. برای اطلاعات دقیق‌تر و تحلیل بازارهای خاص، مشاوره از کارشناسان مالی و متخصصان مربوطه توصیه می‌شود.

 

روش های تحلیلی در بررسی روند خرسی و گاوی

 

روش های تحلیلی در بررسی روند خرسی و گاوی

برای بررسی روند قیمتی بازار، از روش‌ها و ابزارهای زیر می توان استفاده کرد:

  1. تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال بر اساس فرضیاتی مبنی بر تکرار الگوها و روندهای قیمتی در بازار استوار است. در این روش، نمودارهای قیمتی مانند نمودارهای کندلی، نمودارهای خطی و الگوهای فنی مورد بررسی قرار می‌گیرند. برخی از ابزارهای تحلیل تکنیکال شامل خطوط روند (Trendlines)، شاخص‌های قیمتی (مانند RSI و MACD)، الگوهای نمودار (مانند سر شانه‌ها و معکوس سر شانه‌ها) و اندیکاتورهای فنی (مانند میانگین متحرک ساده و Bollinger Bands) است.

برای شناسایی بازار خرسی و گاوی ارز دیجیتال در این نوع تحلیل کافی است براساس اصول این سبک، روند صعودی (گاوی) و نزولی (خرسی) را ترسیم کنید و قدم بعدی بازار را بر اساس احتمالات بررسی کنید.

  1. تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی بر اساس ارزیابی عوامل اقتصادی، مالی و سیاسی است که می‌تواند بر روند قیمتی تاثیر بگذارد. در این روش، عوامل مانند درآمد ملی، رشد اقتصادی، بیانیه‌های سیاستمداران، شرایط سیاسی و میزان تقاضا و عرضه مورد بررسی قرار می‌گیرند. با تحلیل این عوامل و تاثیرگذاری آنها بر روند قیمتی، می‌توانید پیش‌بینی‌هایی درباره رفتار خرسی یا گاوی بازار داشته باشید.

  1. تحلیل مبتنی بر الگوریتم

تحلیل مبتنی بر الگوریتم از روش‌های محاسباتی و هوش مصنوعی برای بررسی روند قیمتی استفاده می‌کند. مدل‌های پیش‌بینی مبتنی بر ماشین‌ لرنینگ، شبکه‌های عصبی و الگوریتم‌های تکاملی می‌توانند از این روش بهره ببرند. با تحلیل داده‌های تاریخی بازار و اعمال الگوریتم‌های محاسباتی، می‌توانید الگوها و روند قیمت ارزهای دیجیتال را شناسایی کنید و پیش‌بینی‌هایی درباره رفتار بازار ارائه دهید.

  1. تحلیل مبتنی بر تجربه

تجربه شخصی و دانش شما نیز می‌تواند در تحلیل روند قیمتی موثر باشد. با مطالعه و پیگیری بازارها، شناخت شرکت‌ها و صنایع مورد نظر و تحلیل تاثیرات رویدادها و عوامل مختلف، می‌توانید به تصمیم‌گیری بهتری در تشخیص رفتار بازار برسید.

 

سخن نهایی

همانطور که نوشتم و شما مطالعه کردید دانستیم، بازار خرسی و گاوی بازار ارز دیجیتال، یا هر بازار مالی دیگری دو حالت متفاوت در بازارهای مالی هستند که به وضعیت قیمت‌ها و تقاضا و عرضه اشاره دارند. در بازار خرسی ارز دیجیتال، بازار در وضعیت نزولی و کاهشی قرار دارد و نگرانی درباره عملکرد ضعیف بازار برجای می‌ماند. در بازار  گاوی ارز دیجیتال، بازار در وضعیت صعودی و افزایشی قرار دارد.

تا انتها درباره تعریف و مفهوم این نوع نام گذاری ها، نحوه تاثیر گذاری و دلیل این رویداد ها در بازار را دانستیم، همچنین دانستیم با چه روش هایی می توان روند بازار را پیش بینی کرد.

اشتراک گذاری

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
عضویت
آگاه شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها

تازه ها

به‌گزارش theblock.com، حجم معاملات صرافی‌های ارز دیجیتال در آوریل کاهش یافت. آمارها
به‌گزارش politico.com، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 در آمریکا، ارزهای
به‌گزارش crypto.news، پلتفرم Majic Eden بیشترین حجم معاملات توکن‌های NFT در آوریل 2024 را به‌
فروشگاه اوپن سی (Opensea) در دسامبر ۲۰۱۷ آغاز به کار کرد. این پلتفرم توسط دو کارآفرین

منتخب

مطالب مشابه

به‌گزارش theblock.com، حجم معاملات صرافی‌های ارز دیجیتال در آوریل کاهش یافت. آمارها
به‌گزارش politico.com، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 در آمریکا، ارزهای
به‌گزارش crypto.news، پلتفرم Majic Eden بیشترین حجم معاملات توکن‌های NFT در آوریل 2024 را به‌
فروشگاه اوپن سی (Opensea) در دسامبر ۲۰۱۷ آغاز به کار کرد. این پلتفرم توسط دو کارآفرین