18:52 | جمعه 14 اردیبهشت 1403

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال یا عبارت صحیح آن رمزارز توسط رمزنگاری ایمن شده است و در ایران به نام های ارز مجازی، ارز رمزپایه و کریپتوکارنسی نیز آن را می‌شناسند که همه یک مفهوم را منتقل می‌کنند.

رمزنگاری در رمزارزها باعث شده تا نتوان آنها را جعل کرد و یا دو بار آنها را خرج کرد. ویژگی بارز رمزارزها غیرمتمرکز بودن آنهاست که تمامی این‌ها به لطف فناوری بلاکچین تامین شده است. فناوری بلاکچین یک دفترکل توزیع شده است که اطلاعات را درون شبکه خود ذخیره می‌کند و در میان تعداد زیادی رایانه در سراسر دنیا توزیع می‌کند. بلاکچین در رمزارزها اطلاعات تراکنش‌ها را در هر بلاک ذخیره می‌کند. بلاک چین یک شبکه سازمان‌دهی‌شده برای تضمین صحت و اعتبار اطلاعات تراکنشی است که مولفه اصلی بسیاری از رمزارزها است.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال یا عبارت صحیح آن رمزارز توسط رمزنگاری ایمن شده است و در ایران به نام های ارز مجازی، ارز رمزپایه و کریپتوکارنسی نیز آن را می‌شناسند که همه یک مفهوم را منتقل می‌کنند.

رمزنگاری در رمزارزها باعث شده تا نتوان آنها را جعل کرد و یا دو بار آنها را خرج کرد. ویژگی بارز رمزارزها غیرمتمرکز بودن آنهاست که تمامی این‌ها به لطف فناوری بلاکچین تامین شده است. فناوری بلاکچین یک دفترکل توزیع شده است که اطلاعات را درون شبکه خود ذخیره می‌کند و در میان تعداد زیادی رایانه در سراسر دنیا توزیع می‌کند. بلاکچین در رمزارزها اطلاعات تراکنش‌ها را در هر بلاک ذخیره می‌کند. بلاک چین یک شبکه سازمان‌دهی‌شده برای تضمین صحت و اعتبار اطلاعات تراکنشی است که مولفه اصلی بسیاری از رمزارزها است.

رمزارزها توسط هیچ نهاد مرکزی یا دولتی ایجاد نمی‌شوند که می‌توان این را یکی از ویژگی‌های اصلی آنها به شمار آورد. این موضوع باعث می‌شود تا دولت‌ها نتوانند دستکاری بر ساختار آنها داشته باشند.

یکی از ماهیت‌های اساسی ارزهای دیجیتال، نوسانات قیمتی آنها است. تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال و پتانسیل بالای رشد در آنها، موجب شده تا این حوزه برای بسیاری از فعالان حوزه های مالی در سراسر جهان جذاب باشد. در ادامه قصد داریم به بررسی عوامل مختلف درباره قیمت ارزهای دیجیتال بپردازیم. با ما همراه باشید.

قیمت ارز دیجیتال

شاخص نوسان قیمت ارز دیجیتال

قیمت لحظه ای ارز دیجیتال را می توانید از صفحات رصد قیمت نظیر کوین مارکت کپ یا صفحه قیمت ارز دیجیتال نرخ لند مشاهده کنید. در این صفحات شما می‌توانید اطلاعات دقیقی از قیمت ارز دیجیتال و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به دست آورید. تغییرات قیمت ۲۴ ساعته ارز دیجیتال و نمودار قیمت ارز دیجیتال نیز قابل دسترسی است. همچنین حجم معاملات و ارزش بازار هر ارز دیجیتال در لحظه به روز رسانی می‌شود.
در صفحه قیمت ارز دیجیتال نرخ لند، قیمت تومان بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال نیز قابل مشاهده است.

نوسان قیمت ارزهای دیجیتال

قیمت ارزهای دیجیتال به نوسان بالای آنها معروف است و بسیاری نقد شدیدی بر آن وارد می‌کنند. اما این نوسان در قیمت ارز دیجیتال دو طرفه است. بدین معنی که نه تنها قیمت ارزهای دیجیتال می‌تواند کاهش‌های شدید و سنگین را متحمل شود، بلکه در بازار صعودی قیمت ارزهای دیجیتال می‌تواند رشد قابل ملاحظه‌ای نیز داشته باشد و موجب سود زیاد سرمایه‌گذاران آن شود.

با این وجود، عده زیادی علاقه‌مند و یا منتقد این مولفه ارزهای دیجیتال هستند. اما می‌توان گفت نوسان بالای ارزهای دیجیتال انتقادهای زیادی را به سمت آنها روانه کرده است.

از آنجایی که بیت کوین محبوب‌ترین ارز دیجیتال بازار است، نوسان قیمت بیت کوین به راحتی بر روی قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر می‌گذارد و موجب کاهش یا افزایش ارزهای دیجیتال می‌شود. عوامل زیادی بر نوسان قیمت ارزهای دیجیتال تاثیرگذار است که در اینجا تنها به سه مورد آن اشاره می‌کنیم.

یکی از عوامل مهم رویدادهای خبری است که می‌تواند شامل اخبار مثبت نظیر پذیرش بیت کوین یا ارزهای دیجیتال توسط کشورها و سازمان‌های بزرگ باشد و یا اخبار منفی نظیر ممنوعیت بیت کوین و استخراج بیت کوین توسط کشورهای بزرگ دنیا نظیر چین باشد. رسانه‌ها تاثیر به سزایی در نوسان قیمت بیت کوین دارند و می‌توانند با ایجاد ترس، قیمت بیت کوین در برابر ارزهای سنتی یا فیات را کاهش دهند و موجب کاهش قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال شوند. بسیاری معتقدند در یکسال گذشته بیت کوین در برابر رسانه‌ها به بلوغ جدیدی رسیده است و خیلی از اخبار منفی همانند سال ۲۰۱۷ نمی‌تواند بر روی قیمت بیت کوین و در نهایت قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر بگذارد.

عامل دیگر نوسان قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال مربوط به دارندگان آن است. برخی سرمایه‌گذاران بخش عمده‌ای از ارزهای دیجیتال را در اختیار دارند که به اصطلاح به آنها نهنگ گفته می‌شود. سرمایه‌گذارانی که میلیون ها دلار ارز دیجیتال در اختیار دارند به راحتی می‌توانند با تبدیل رمزارز خود به فیات نوسان شدیدی در بازار ایجاد کنند. البته آنها تمام دارایی خود را یکجا به فروش نمی‌گذارند و مشخص نیست چگونه معاملات خود را به فروش می‌گذارند؛ اما به راحتی می‌توانند با ایجاد فشار فروش قیمت ارز دیجیتال را دستکاری کنند.

هنگامی که جامعه کریپتو در معرض آسیب‌پذیری و نفوذ امنیتی قرار می‌گیرد با نوسان قیمت ارز دیجیتال همراه می‌شود. اگر این نفوذ امنیتی مرتبط با بیت کوین باشد نوسان در بازار ارز دیجیتال چند برابر می‌شود. بیت کوین تا به امروز هک نشده است و حامیان آن این عامل را یکی از ویژگی‌های مهم بیت کوین می‌دانند. به محض اینکه شایعاتی مبنی بر هک بیت کوین یا ارزهای دیجیتال معروف و شناخته شده در بازار منتشر می‌شود تاثیر منفی بر بازار ارز دیجیتال می‌گذارد. از آنجایی که ارزهای دیجیتال متن‌‌باز هستند تمام مشکلات آن نیز باید به صورت عمومی گزارش شود و توسط توسعه‌دهندگان مسائل امنیتی مطرح شود تا راهکارهای منسجم ایجاد شود.

توسعه ارزهای دیجیتال و نرم‌افزارهای متن باز بر اساس این رویکرد بنیادین ایجاد می‌شود که نسخه‌ای از کد نرم‌افزار برای بررسی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و کدهای آن به صورت شفاف در اختیار جامعه قرار دارد. این مفهوم باعث می‌شود که جامعه ارز دیجیتال مسائل پیرامون طراحی نرم‌افزار و اصلاحات کد را اعلام کند و مسائل امنیتی به طور عمومی مطرح می‌شود.

چرا ارزهای دیجیتال بسیار محبوب هستند؟

ارزهای دیجیتال به چند دلیل محبوب هستند. بسیاری حذف بانک‌های مرکزی از کنترل و مدیریت چاپ و عرضه پول را نقد می‌کنند زیرا بانک‌ها به مرور از طریق تورم منجر به کاهش ارزش پول می‌شوند. و از ارزهای دیجیتال به دلیل آنکه هیچ سازمانی بر آنها کنترل ندارد و خاصیت ضد تورمی دارند حمایت می‌کنند.

فناوری بلاکچین که یک سیستم غیر متمرکز را برای ارزهای دیجیتال فراهم آورده است یکی دیگر از دلایل محبوبیت ارزهای دیجیتال است. پردازش غیرمتمرکز و توزیع‌شده تراکنش ها در بلاکچین بسیار ایمن‌تر و شفاف‌تر از سیستم‌های پرداختی سنتی است.

برخی نیز ارز دیجیتال را به عنوان ارز آینده در نظر می‌گیرند و معتقدند سیستم پول جهانی به فناوری بلاکچین روی می‌آورد و ارزهای دیجیتال طی مرور زمان پذیرفته می‌شوند و در نتیجه سعی در جمع آوری و نگهداری بیشتر ارزهای دیجیتال دارند.
برخی دیگر نیز به دلیل اینکه رمزارزها نوسان زیادی داشته و ارزش آنها به مرور زمان افزایش می‌یابد آن را می‌پسندند. بیت کوین با گذر زمان با افزایش قیمت چشمگیری روبرو شده به طوری که در تاریخ ۱۴ آپریل ۲۰۲۱ به بالاترین قیمت خود یعنی ۶۴۸۰۰ دلار رسید. زمانی که بیت کوین در سال ۲۰۰۹ عرضه شد تنها ۳۰ سنت بود. تاریخچه بیت کوین نشان داده است که با گذر زمان قیمت آن افزایش چشمگیری یافته است و از آنجایی که بیت کوین تاثیر به سزایی در بازار ارزهای دیجیتال دارد، سایر ارزهای دیجیتال نیز از این روند پیروی کرده‌اند و همراه بیت کوین با رشد چشمگیری مواجه شده‌اند. از این جهت ارزهای دیجیتال به دلیل افزایش قیمت در بلندمدت برای بسیاری محبوب هستند.

باید توجه داشته باشید که ریسک‌های زیادی در این بازار که عمدتا در سراسر دنیا قانون‌گذاری نشده وجود دارد. بنابراین قبل از سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال از شرایط بازار مطلع شوید و کاملا ارز دیجیتال را بشناسید و در مورد آن مطالعه کنید و با آگاهی و دانش کافی وارد این بازار شوید. هرگز پولی که توان از دست دادن آن را ندارید سرمایه‌گذاری نکنید. قانون‌گذاران هم‌چنان در تلاش هستند تا رمزارزها را بر اساس معیارهای معاملاتی، پرداخت، ضد کلاهبرداری، مالیات و سایر موارد طبقه‌بندی کنند. قانون‌گذاری شفاف می‌تواند به کاربرد و نحوه استفاده از ارزهای دیجیتال و آینده آنها کمک کند.

آیا باید در ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کرد؟

استراتژی سرمایه گذاری و کسب سود

متخصصان نظرات مختلفی درباره سرمایه‌گذاری در رمزارزها دارند. از آنجایی که رمزارزها یک سرمایه‌گذاری به شدت پرریسک و با نوسان قیمت بسیار زیاد هستند، بعضی از مشاوران مالی، سرمایه‌گذاری بر روی رمزارزها را پیشنهاد نمی‌کنند. یکی از مهم‌ترین دلایل این امر، نوسانات بالای قیمت ارزهای دیجیتال است.

رمزارزها برخلاف اکثر ارزهای شناخته شده ممکن است بسیار پرنوسان باشند و ارزش آنها دائما تغییر کند. اما در بلند مدت نشان داده اند که سود چشمگیری را به همراه دارند. به همین جهت بسیاری از حامیان این حوزه به سرمایه گذاری بلند مدت یا هودل کردن ارز دیجیتال یا اصطلاح جا افتاده آن هولد معتقد هستند.

نحوه سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

رمزارزها را می‌توان در شبکه‌های همتا به همتا و صرافی های ارز دیجیتال نظیر بایننس و صرافی ایرانی خرید. شما ابتدا باید در صرافی احراز هویت کنید تا بتوانید ارز دیجیتال خرید و فروش کنید. از آنجایی که ایران در لیست تحریم قرار دارد بسیاری از صرافی‌های خارجی به کاربران ایرانی خدماتی ارائه نمی‌کنند و نمی‌توان در صرافی‌های خارجی احراز هویت کرد. تنها صرافی بایننس اجازه می‌دهد بدون احراز هویت تا ۲ بیت کوین واریز و برداشت داشته باشید. اما باید مراقب باشید که در هنگام استفاده از بایننس با آی پی ایران متصل نشوید. صرافی‌های ایرانی نیز بازار معاملاتی ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهند اما تعداد ارزهای دیجیتال در این صرافی‌ها محدود و کم است. همچنین به هنگام خرید و فروش ارز دیجیتال حتما مراقب کارمزدها باشید، زیرا بعضی از صرافی‌ها کارمزد بسیار زیادی برای خریدهای کوچک از شما دریافت می‌کنند.

با ارز دیجیتال چه کاری می‌توان انجام داد؟

با وجود اینکه ارزهای دیجیتال بسیار از خصوصیات ارز را دارند اما همچنان بسیاری از متخصصان آنها را به عنوان ارز در نظر نمی‌گیرند و این بحث وجود دارد که ارزهای دیجیتال در واقع ارز به حساب می‌آیند یا سرمایه‌گذاری.
از ارز دیجیتال می‌توان استفاده‌های متفاوتی کرد. امروزه به‌راحتی می‌توان از ارز دیجیتال برای خرید استفاده کرد. اگرچه به طور جهانی در میان کسب و کارها خرید و فروش ارز دیجیتال پذیرفته نشده است اما بسیاری از سایت‌های فروش آنلاین، شرکت‌های مسافربری، هتل‌ها و … خرید با بیت کوین و ارزهای دیجیتال را پذیرفته‌اند. در هر صورت تا بیت کوین و ارزهای دیجیتال به صورت جهانی پذیرفته نشوند، خرید با ارزهای دیجیتال محدود است و نمی‌توان همه جا از آنها استفاده کرد.

اما بسیاری از مردم و حامیان ارز دیجیتال معتقدند ارز دیجیتال یک نوع دارایی و سرمایه‌گذاری است. همانطور که سهام‌ها و یا دارایی‌های مختلف معامله می‌شوند، ارزهای دیجیتال نیز خرید و فروش می‌شوند و با گذشت زمان به شما سود می‌رساند. سود ارزهای دیجیتال در یکسال اخیر به حدی بالا بوده است که بسیاری را به این بازار علاقه‌مند کرده است. اما بسیاری از حامیان این حوزه به دلیل فناوری بلاکچین و توسعه‌های آن و همچنین آینده روشن ارزهای دیجیتال بر روی آنها سرمایه گذاری می‌کنند. افزایش قیمت ارزهای دیجیتال طی سال گذشته، باعث شده تا این حوزه برای افرادی که تا کنون علاقه‌ای به آن نداشتند نیز تبدیل به حوزه‌ای جذاب شود.

طبقه‌بندی ارز دیجیتال به عنوان سرمایه‌گذاری تا حدودی پیچیده است چرا که ارزهای دیجیتال در تعریف اوراق قرضه یا سهام سنتی جای نمی‌گیرد و چون تکنولوژی جدیدی به حساب می‌آیند و شناخت کافی از آنها وجود ندارد هنوز در بازارهای مالی سنتی تعریف و دسته‌بندی درستی برای آنها وجود ندارد.

قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال بر اساس تقاضای غیرقابل پیش‌بینی، کاهش و افزایش می‌یابد. چالش پیش‌روی سرمایه‌گذاران این است که نمی‌دانند عرضه و تقاضا کجا به پایان می‌رسند.

پرسش و پاسخ ارزهای دیجیتال (FAQ):

  • چه فاکتورهایی تعیین کننده قیمت ارز دیجیتال هستند؟
    عوامل مختلفی مانند میزان قوی بودن پروژه و تیم توسعه‌دهنده یک رمزارز، عرضه و تقاضا، موضع قانون‌گذاران سراسر دنیا، پذیرش عمومی رمزارزها از سوی مردم، سرمایه‌گذاری شرکت‌های مطرح دنیا و… از مهمت‌رین عواملی هستند که قیمت ارزهای دیجیتال را تعیین می‌کنند.
  • چطور می‌توان قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال را رصد کرد؟
    برای مشاهده قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال می‌توانید به وبسایتهایی مانند کوین مارکت کپ و کوین گکو مراجعه کنید. همچنین در صفحه قیمت ارز دیجیتال نرخ لند می‌توانید قیمت لحظه ای ارز دیجیتال مورد نظر خود، تغییرات قیمتی ۲۴ ساعته آن، حجم معاملات و… را مشاهده کنید.
  • پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال چطور انجام می‌شود؟
    برای پیش‌بینی قیمت ارزهای دیجیتال در آینده، باید عوامل مختلفی را مورد بررسی قرار داد که از مهم‌ترین عوامل، می‌توان به بررسی بنیادی یا تحلیل فاندامنتال آن رمزارز اشاره کرد. آپدیت‌های پروژه، میزان کاربردی بودن آن، مورد پذیرش قرار گرفتن از سمت عموم مردم و سازمان‌های مطرح و… از فاکتورهایی هستند که دید خوبی از قیمت یک ارز دیجیتال به تومان در آینده به ما می‌دهند.

اشتراک گذاری

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
عضویت
آگاه شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها

تازه ها

تراکنش‌های ارز دیجیتال در بستر شبکه‌ های بلاک‌ چین انجام می‌شوند. یکی از
به‌گزارش Financial Times، جلسه فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره در روز 1 می 2024 برگزار شد.
در زمان نگارش این مطلب، بیت کوین در محدوده 57200 دلار معامله می‌شود. به‌گزارش
به‌ گزارش crypto.news، شرکت تتر در گزارش عملکرد سه ماهه نخست سال 2024، خبر از سود 4.5

منتخب

مطالب مشابه

تراکنش‌های ارز دیجیتال در بستر شبکه‌ های بلاک‌ چین انجام می‌شوند. یکی از
به‌گزارش Financial Times، جلسه فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره در روز 1 می 2024 برگزار شد.
در زمان نگارش این مطلب، بیت کوین در محدوده 57200 دلار معامله می‌شود. به‌گزارش
به‌ گزارش crypto.news، شرکت تتر در گزارش عملکرد سه ماهه نخست سال 2024، خبر از سود 4.5