Filter by دسته‌ها
آموزش
اخبار ارز دیجیتال
مجله گردشگری
عناوین مقاله
سر فصل ها
مقالات مرتبط
آموزش > سرمایه گذاری > مدیریت سرمایه چیست؟ انواع استراتژی‌های مدیریت سرمایه در بازارهای مالی
مدیریت سرمایه چیست

مدیریت سرمایه چیست؟ انواع استراتژی‌های مدیریت سرمایه در بازارهای مالی

اولین و مهم‌ترین مسئولیت شما به‌ عنوان یک تریدر یا سرمایه‌گذار در بازارهای مالی، محافظت از اصل دارایی‌تان است. به‌ عبارت دیگر، پیش از آنکه به‌ فکر کسب سود باشید، باید روی جلوگیری از ضرر و زیان اصل سرمایه‌تان تمرکز کنید. برای این منظور باید مجموعه‌ای از اصول را در معاملات خود رعایت کنید که اصطلاحا تحت عنوان مدیریت سرمایه شناخته می‌شود. در این مطلب ضمن معرفی مفهوم مدیریت سرمایه‌گذاری، پیرامون استراتژی‌های مدیریت سرمایه حرفه‌ای بحث خواهیم کرد.

مدیریت سرمایه چیست؟

بازارهای مالی با معامله‌گران مهربان نیستند. بسیاری از معامله‌گران که با خوش‌بینی و رویاپردازی غیرواقعی درباره ثروتمند شدن وارد دنیای سرمایه‌گذاری می‌شوند، خیلی زود با جریمه‌های سنگین روبه‌رو می‌گردند. جریمه‌هایی که تاوان بعضی از آن‌ها از دست دادن بخش زیادی از سرمایه معامله‌گران است.

تعداد محدودی از فعالان هر بازار مالی اعم از بورس، فارکس، ارز دیجیتال و غیره می‌توانند به موفقیت‌های پایدار دست پیدا کنند. شاید تمام کسانی که از اصول مدیریت سرمایه در بازارهای مالی استفاده می‌کنند، موفق نشوند؛ اما تردید نکنید که تمام معامله‌گران موفق پایبند به مبانی مدیریت سرمایه گذاری هستند.
یک استراتژی مدیریت سرمایه باید همزمان 2 هدف زیر را در بر بگیرد:

  • حفظ سرمایه اولیه در بازارهای مالی (کاهش ریسک ضرر کردن در معاملات)
  • تلاش برای کسب سود حداکثری در بازارهای مالی

انواع استراتژی مدیریت سرمایه

انواع استراتژی مدیریت سرمایه

استراتژی‌های مختلف در زمینه مدیریت سرمایه وجود دارند. همه این استراتژی‌ها را می‌توان در 3 دسته زیر طبقه‌بندی کرد:

1. مدیریت سرمایه محافظه کارانه

در استراتژی محافظه‌کارانه، سرمایه‌گذار دید بلند مدت دارد. او ترجیح می‌دهد که سرمایه‌گذاری مطمئن با نرخ سود محدود را تجربه کند. به همین دلیل از فضای معاملات هیجانی و کوتاه مدت در بازار دوری می‌کند. بخش قابل توجهی از سرمایه در این استراتژی به دارایی‌های با ثبات و نسبتا مطمئن در بازارهای مالی اختصاص می‌یابد. سرمایه‌گذاری در یک صندوق درآمد ثابت بورسی یا حساب بانکی با سود مشخص، نمونه‌ای از استراتژی محافظه‌کارانه است.

📝بیشتر بخوانیم: سرمایه گذاری چیست؟

2. مدیریت سرمایه تهاجمی

در استراتژی تهاجمی، کسب سود در کوتاه مدت برای سرمایه‌گذار از اولویت بالایی برخوردار است. سرمایه‌گذار در این روش ریسک‌پذیری بالایی دارد. به همین دلیل دارایی‌هایی را انتخاب می‌کند که پتانسیل رشد قیمت زیاد در کوتاه مدت را دارند. انتخاب صندوق سرمایه گذاری ارز دیجیتال می‌تواند یی از گزینه های این نوع استراتژی باشد. کسانی که نسبت به خرید و فروش برخی از ارزهای دیجیتال مانند شت کوین‌ها اقدام می‌کنند، این استراتژی را در پیش می‌گیرند.

3. مدیریت سرمایه پوششی

در استراتژی پوششی، زمان برای سرمایه‌گذار از اولویت برخوردار نیست. به نوعی می‌توان گفت که این استراتژی بین دو روش تهاجمی و محافظه‌کارانه قرار می‌گیرد. در این روش سرمایه‌گذار تلاش می‌کند تا نسبت منطقی و متعادل بین ریسک و سود احتمالی حاصل از در معاملات خود برقرار کند. در نتیجه سبد متنوعی از دارایی‌ها را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کند که هم دارایی‌های با ریسک کم و هم دارایی‌های با ریسک بالا در آن قرار می‌گیرند.

چگونه مدیریت سرمایه کنیم؟

چگونه مدیریت سرمایه کنیم؟

در اینجا 5 نکته کلیدی را ذکر می‌کنیم که توجه به آن‌ها در اجرای هر استراتژی مدیریت سرمایه ضروری است:

1. لزوم انتخاب استراتژی مدیریت سرمایه شخصی

هر معامله‌گر باید یک استراتژی معاملاتی اختصاصی برای خود تدوین کند. فاکتورهای مختلفی وجود دارند که در انتخاب روش‌های مدیریت کردن سرمایه‌گذاری دخالت دارند. از جمله مهم‌ترین مواردی که در این زمینه وجود دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع بازار مالی
  • هدف سرمایه‌گذاری
  • مدت زمان سرمایه‌گذاری
  • سن و سال معامله‌گر
  • میزان ریسک‌پذیری معامله‌گر
  • میزان سرمایه معامله‌گر
  • شرایط اقتصادی و سیاسی تاثیرگذار بر بازار
📝بیشتر بخوانیم: استراتژی معاملاتی

2. اهمیت تعیین حد سود و ضرر در سرمایه گذاری

حتی با تجربه‌ترین معامله‌گران بازارهای مالی نیز در معاملات خود متحمل ضرر می‌شوند. بنابراین باید قبل از ورود به یک معامله پیش‌بینی‌های لازم را برای جلوگیری از خسارت‌های سنگین انجام دهید. مهم‌ترین کاری که در این راستا باید انجام دهید، تعیین حد سود و ضرر است. به زبان ساده باید مشخص کنید که بعد از وقوع چه میزان سود یا ضرر قصد خروج از یک معامله را دارید.

یکی از موضوعات مهم در خصوص محاسبه حد سود و ضرر در نظر گرفتن نسبت ریسک به ریوارد است. به زبان ساده باید مشخص کنید در ازای پذیرش میزان مشخصی از ریسک، چقدر احتمال سود کردن در معامله وجود دارد. هر چه نسبت ریسک به ریوارد عدد پایین‌تری باشد، اصول مدیریت سرمایه به درستی پیاده شده است. نکته مهم دیگر پایبندی به حد سود و ضرر است. متاسفانه برخی از معامله‌گران به دلیل قرار گرفتن تحت تاثیر احساسات و هیجانات حاکم در بازار این موضوع ساده ولی بسیار مهم را فراموش می‌کنند.

لزوم مدیریت احساسات در معامله‌گری

3. لزوم مدیریت احساسات در معامله‌گری

اگر سایر معامله‌گران در حال فروش رمزارزهای خود هستند، الزاما به معنی آن نیست که بهترین زمان فروش ارز دیجیتال فرا رسیده است. شما باید به اصول مدیریت سرمایه خود پایبند باشید. روانشناسی بازارهای مالی موضوع بسیار پیچیده‌ای است. بدون تردید یکی از پایه‌های موفقیت یا شکست معامله‌گران در بازارهای مالی، میزان توانایی آن‌ها در زمینه کنترل احساسات است. حتما این جمله را از زبان تحلیل‌گران تکنیکال شنیده‌اید که معامله‌گر حرفه‌ای باید با روندهای بازار همراه شود.

4. لزوم مدیریت سرمایه پویا

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از معامله‌گران مرتکب می‌شوند، عدم بازنگری در روش‌های مدیریت سرمایه است. هر معامله‌گر بعد از چند ماه فعالیت در بازارهای مالی تجربه‌های ارزشمندی را کسب می‌کند. تجربه‌هایی که بعضی از آن‌ها خیلی گران تمام شده‌اند. شما به عنوان یک معامله‌گر حرفه‌ای باید از تمام شکست‌ها و موفقیت‌های گذشته نکاتی برای تثبیت موفقیت‌های آینده به دست بیاورید. بنابراین هر چند ماه یکبار در اصول مدیریت سرمایه که برای خود انتخاب کرده‌اید، بازنگری کنید.

تشکیل سبد سرمایه‌گذاری متنوع

5. تشکیل سبد سرمایه‌گذاری متنوع

اگر از هر کارشناس خبره بپرسید که یکی از مهم‌ترین اصول مدیریت سرمایه چیست، قطعا به شما درباره ایجاد تنوع در سبد سرمایه‌گذاری خواهد گفت. به هیچ عنوان نمی‌توان ریسک سرمایه‌گذاری در یک بازار را به صفر رساند. اما می‌توان تدبیری اتخاذ کرد که ضررهای احتمالی با سود کردن در سایر معاملات جبران شوند. فرقی نمی‌کند که در بورس، ارز دیجیتال یا فارکس فعالیت می‌کنید. پیشنهاد ما این است که به جای سرمایه‌گذاری روی یک دارایی، سبد متنوعی از دارایی‌ها را انتخاب و دارایی خود را با نسبت مشخص بین آن‌ها تقسیم کنید.

کلام پایانی

در این مطلب بررسی کردیم که مدیریت سرمایه چیست و چگونه باید استراتژی مدیریت سرمایه را در بازارهای مالی مختلف پیاده کرد. اگر قصد هر نوع فعالیت سرمایه‌گذاری را دارید، حتما در خصوص مدیریت آن برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشید. به‌ این ترتیب می‌توانید تا جای ممکن جلوی ضرر و زیان غیر قابل جبران را بگیرید. البته نباید فراموش کنید که اساسا هیچ‌گاه نمی‌توانید ریسک مالی سرمایه‌گذاری خود را به صفر برسانید.

پرسش های پر تکرار

مدیریت سرمایه گذاری از دو بخش اصلی تلاش برای حفظ ارزش دارایی و در ادامه فعالیت برای کسب سود تشکیل می‌شود.

فرمول مدیریت سرمایه برای هر تریدر با‌توجه به میزان سرمایه، نوع بازار مالی، میزان ریسک پذیری و ... به‌صورت شخصی تعیین می‌شود.

تجربه نشان می‌دهد که نمی‌توان ریسک سرمایه‌گذاری را هر بازار و دارایی را به صفر رساند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *