Filter by دسته‌ها
آموزش
اخبار ارز دیجیتال
مجله گردشگری
عناوین مقاله
سر فصل ها
مقالات مرتبط
مجله ارز دیجیتال > تحلیل رمز ارزها > تحلیل تکنیکال > اصطلاحات تخصصی > کد تگ یا ممو در ارز دیجیتال چیست و چه کاربردهایی دارد؟
کد تگ یا ممو در ارز دیجیتال چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کد تگ یا ممو در ارز دیجیتال چیست و چه کاربردهایی دارد؟

واریز و برداشت ارز دیجیتال در صرافی‌ها و کیف پول‌ها نیازمند آشنایی با اصطلاحات رایج و پرکاربرد در این زمینه است. ریزه‌کاری‌های زیادی در فرآیند انتقال رمز ارزها وجود دارند که بی‌توجهی به آن‌ها دردسرهای زیادی را برای شما به‌ دنبال خواهند داشت. یکی از این مباحث، کد تگ (Tag) یا ممو در ارز دیجیتال است که برای انتقال برخی از رمزارزها با آن سروکار دارید. در این مطلب قصد داریم به بررسی مفهوم ممو (Memo) و همچنین نحوه استفاده از آن بپردازیم.

کد تگ یا ممو چیست؟

ممو (Memo) در پلتفرم‌های مختلف با نام تگ (Tag) یا شناسه هم به‌ نمایش در می‌آید. این عبارت یک رشته کوتاه متشکل از چند کاراکتر (حرف و عدد) است که به تراکنش‌های ارز دیجیتال اضافه می‌شود. این شناسه برای ارائه اطلاعات اضافی در مورد تراکنش، مانند منظور از تراکنش یا گیرنده نهایی وجوه، استفاده می‌شود. در واقع استفاده از این شناسه با هدف اطمینان از رسیدن تراکنش‌های ارز دیجیتال به مقصد مد نظر مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته دقت داشته باشید که ممو صرفا هنگام انتقال برخی از رمزارزها کاربرد دارد.

کاربرد ممو در ارز دیجیتال چیست؟

کاربرد ممو در ارز دیجیتال چیست؟

کاربردهای اصلی ممو در ارز دیجیتال عبارت‌اند از:

  • جلوگیری از تقلب در تراکنش‌های ارز دیجیتال
  • افزایش شفافیت تراکنش‌ها
  • بهبود کارایی پردازش تراکنش‌ها با خودکارسازی فرآیندها
  • پیگیری ساده و سریع تراکنش‌ها در صرافی‌ها و کیف پول‌های ارز دیجیتال

شما برای ایجاد آدرس در یک شبکه بلاک چین مانند بیت کوین نیازی به واریز حداقل مبلغ مشخصی ندارید. این در حالی است که برای ایجاد آدرس اختصاصی در برخی دیگر شبکه های بلاک چین، حداقل واریزی تعریف شده است. مثلا در شبکه ریپل، حداقل 20 ارز دیجیتال XRP برای ایجاد آدرس جدید مورد نیاز است. این عدد در شبکه استلار برابر با 1 رمزارز XLM است.

📝بیشتر بدانیم: برداشت از تراست ولت

در چنین شرایطی ایجاد آدرس اختصاصی برای حساب کاربری در یک صرافی یا کیف پول چندان توجیه ندارد. بنابراین در چنین شرایطی یک آدرس در شبکه مد نظر ایجاد می‌کنند. سپس آن را به‌ صورت عمومی یا اشتراکی برای تمام کاربران استفاده می‌کنند.

سوال اساسی این است که چگونه می‌توان واریز و برداشت این رمز ارزها را به‌ درستی پردازش کرد؟ برای این منظور یک شناسه اختصاصی به‌ نام ممو تعریف می‌شود. حساب اختصاصی هر کاربر یک ممو منحصربه‌فرد دارد. در نتیجه با وارد کردن این شناسه صرافی یا کیف پول می‌تواند واریز و برداشت ارز دیجیتال را به‌ درستی رهگیری کند.

برای واریز و برداشت کدام ارزهای دیجیتال نیاز به ممو داریم؟

برای واریز و برداشت کدام ارزهای دیجیتال نیاز به ممو داریم؟

با توجه به توضیحاتی که تا اینجا ارائه کردیم، بدیهی است که ممو تنها در حساب‌های عمومی ارز دیجیتال مانند کیف پول ارز دیجیتال در صرافی‌های متمرکز موضوعیت پیدا می‌کند. از جمله مهم‌ترین ارزهای دیجیتال که معمولا برای انتقال آن‌ها نیاز به ممو یا تگ پیدا خواهید کرد، عبارت‌اند از:

  • ریپل (XRP)
  • استلار (XLM)
  • ایاس (EOS)
  • کازماس (ATOM)

آدرس ولت‌های ارز دیجیتال معمولا از ترکیب حروف و اعداد به‌ دست می‌آید. درباره ممو در ارز دیجیتال معمولا برای بسیاری از رمز ارزها، این شناسه به‌ صورت عددی است. در بین رمز ارزهایی که نام بردیم، تنها ممو ارز استلار به‌صورت ترکیب عدد و حروف است. دقت داشته باشید که تعداد کاراکترهای ممو معمولا در مقایسه با آدرس ولت‌ها به‌ مراتب کمتر است.

یک موضوع دیگر هم وجود دارد که اشاره به آن خالی از لطف نیست. شناسه منحصربه‌فرد ارز دیجیتال ریپل معمولا با نام تگ (Tag) شناخته می‌شود. ممو اصطلاحی است که برای سایر رمز ارزها به‌ کار می‌رود. اما در عمل هیچ تفاوتی بین کاربرد ممو و تگ وجود ندارد.

راهنمای استفاده از ممو در ارز دیجیتال

راهنمای استفاده از ممو در ارز دیجیتال

فرآیند ارسال ارز دیجیتال با ممو تا حد زیادی شبیه به انتقال عادی ارز دیجیتال است. دقت داشته باشید که ممو باید در کیف پول مقصد در اختیار شما قرار بگیرد. در واقع در کیف پول مقصد، باید وارد بخش دریافت ارز دیجیتال مد نظر شوید. در این بخش علاوه بر آدرس کیف پول، مموی اختصاصی مربوط به شما نیز ارائه می‌شود. به این ترتیب می‌توانید ممو را مانند آدرس کپی و در صرافی یا ولت مبدا برای ارسال ارز دیجیتال وارد کنید. فرض کنید پس از خرید ارز دیجیتال مانند ریپل (XRP) قصد انتقال آن به کیف پول شخصی به یک صرافی دیگر را دارید.

در زمان انتقال از شما درخواست می‌شود که آدرس تگ یا ممو را در کنار آدرس ولت مقصد وارد کنید. اما در ولت مقصد به جز آدرس، ممو در اختیار شما قرار نمی‌گیرد. در چنین شرایطی سوال مهم این است که آیا امکان انتقال رمزارز بدون وارد کردن ممو وجود دارد؟ پاسخ این سوال وابسته به شرایط صرافی یا کیف پول مقصد است. اگر وارد کردن ممو در آن‌ها اجباری باشد، بدیهی است که باید با پشتیبانی آن تماس بگیرید تا راهنمایی لازم در این زمینه را در اختیار شما قرار دهند.

راهنمای استفاده از ممو در ارز دیجیتال

اگر ممو را اشتباه وارد کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

در زمان وارد کردن ممو نهایت دقت را به‌ خرج دهید. بعضا شناسه‌های دارای حروف، نسبت به بزرگ و کوچک بودن آن‌ها نیز باید حساسیت داشته باشید. به‌ هر حال اگر ممو را اشتباه وارد کنید، ممکن است با یکی از دو مشکل زیر روبه‌رو شوید. اگر ممو وارد شده وجود خارجی نداشته باشد، در آن صورت می‌توانید وجوه خود را بازیابی کنید. در این حالت یا تراکنش انجام نمی‌شود یا با هماهنگی پشتیبانی پلتفرم مقصد می‌توانید ارز دیجیتال ارسالی را باز پس بگیرید. همچنین اگر ممو اشتباه، متعلق به یک کاربر دیگر در پلتفرم مقصد باشد، در این صورت بازیابی وجه منتقل شده تقریبا غیرممکن است.

کلام پایانی

در این مطلب بررسی کردیم که ممو در ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد. همان‌طور که اشاره کردیم، ممو تنها برای انتقال برخی از ارزهای دیجیتال کاربرد دارد. ضمن اینکه پلتفرم‌های مد نظر برای واریز و برداشت رمزارزها نیز در این زمینه موثر هستند. به‌ طور کلی سعی کنید در زمان واریز و برداشت رمزارزها، نهایت دقت را به‌خرج دهید. بعضی از اشتباهات در انتخاب شبکه بلاک‌چین، وارد کردن آدرس و مواردی از این دست، به‌ هیچ عنوان قابل جبران نیستند و باعث می‌شوند تا سرمایه خود را از دست بدهید.

پرسش های پر تکرار

کد تگ یا ممو را باید از صفحه واریز ارز دیجیتال در صرافی یا کیف پول مقصد پیدا کنید.

در حال حاضر، برای واریز ارز دیجیتال به تراست ولت از ممو استفاده نمی‌شود. در عین حال، این کیف پول کارمزد مشخص برای اولین واریز برخی از رمزارزها تعیین کرده است. به‌عنوان مثال، در اولین واریز ریپل به تراست ولت باید 10 XRP کارمزد بپردازید.

در حال حاضر برای واریز و برداشت ارز دیجیتال در تون کیپر نیازی به کد تگ یا ممو نیست.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *