Filter by دسته‌ها
آموزش
اخبار ارز دیجیتال
مجله گردشگری
عناوین مقاله
سر فصل ها
مقالات مرتبط
مجله ارز دیجیتال > آموزش ارز دیجیتال > آموزش ماینینگ (استخراج) > ماینینگ چیست؟ نگاهی کامل به ماینینگ ارز دیجیتال
ماینینگ چیست؟ نگاهی کامل به ماینینگ ارز دیجیتال

ماینینگ چیست؟ نگاهی کامل به ماینینگ ارز دیجیتال

استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال یکی از روش‌های درآمدزایی در بازار کریپتوکارنسی است. در این سال‌ها با توجه به فراز و فرود قیمت ارزهای دیجیتال، بحث‌های داغی درباره سودآوری ماینینگ در گرفته است. البته وقتی نام استخراج ارز دیجیتال به میان می‌آید، بیشتر ذهن‌ها به سمت بیت کوین کشیده می‌شوند. تب و تاب ماینینگ در سال‌های اخیر در کشور ما بسیار زیاد بوده است. در این مطلب بررسی خواهیم کرد که ماینینگ چیست و چگونه انجام می‌شود. دعوت می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

 

ماینینگ چیست؟

 

ماینینگ چیست؟

شبکه های بلاک چین ارز دیجیتال به‌ صورت غیر متمرکز توسط اعضای جامعه مدیریت می‌شوند. مکانیزم‌های گوناگونی به‌ عنوان الگوریتم اجماع برای اعتبارسنجی و تایید تراکنش‌های ارز دیجیتال وجود دارند. یکی از معروف‌ترین آن‌ها، الگوریتم اثبات کار (PoW) است که در شبکه بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای اجرای این الگوریتم نیاز به استخراج یا ماینینگ وجود دارد. تعدادی از اعضای شبکه در برخی از بلاک چین‌ها، مسئولیت تایید و اعتبارسنجی تراکنش‌ها را بر عهده می‌گیرند. این افراد به‌ نام ماینر (Miner) شناخته می‌شوند. در برخی از شبکه‌ها مانند بیت کوین، محدودیت تعداد برای ماینرها وجود ندارد. این در حالی است که برای بعضی دیگر شرایط و محدودیت خاصی برای این منظور در نظر گرفته می‌شود.

ماینرها توان پردازشی سخت افزارهای در اختیار خود را برای انجام محاسبات مربوط به تایید و اعتبارسنجی تراکنش‌ها در دسترس شبکه بلاک چین قرار می‌دهند. دستگاه‌های سخت افزاری بعضا حتی در حد CPU یک موبایل هوشمند هستند؛ اما برای برخی شبکه‌ها مانند بیت کوین، باید به‌سراغ دستگاه‌های سخت افزاری اختصاصی و پیشرفته با نام ایسیک (ASIC) بروید.
معمولا در هر شبکه بلاک چین برای ترغیب ماینرها به فعالیت، پاداش در نظر گرفته می‌شود. بر این اساس ماینرها با اضافه کردن بلوک به زنجیره بلاک چین، پاداش دریافت می‌کنند. پاداش آن‌ها نیز در قالب تعداد مشخصی از ارز دیجیتال آن شبکه تعریف می‌شود. این فرآیند اصطلاحا تحت عنوان استخراج یا ماینینگ (Mining) ارز دیجیتال شناخته می‌شود.

 

ماینینگ ارز دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟

 

ماینینگ ارز دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟

در اینجا باید از دیدگاه فنی به بررسی نحوه فعالیت ماینرها بپردازیم. بهترین گزینه برای این منظور، بلاک چین بیت کوین است. همان‌طور که اشاره کردیم مکانیزم اعتبارسنجی تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین با استفاده از الگوریتم‌های ریاضی صورت می‌گیرد. ماینرها توان محاسباتی سخت افزارهای خود را در اختیار شبکه بیت کوین قرار می‌دهند.

اطلاعات تراکنش‌ها وقتی تایید می‌شوند که درون یک بلوک رمزنگاری شده قرار بگیرند و به زنجیره بلوک‌های شبکه بیت کوین اضافه شوند. در شبکه بیت کوین هر بلوک، 1 مگابایت ظرفیت دارد و می‌تواند اطلاعات 4 هزار تراکنش را در خود جای دهد. هر بلوک یک کد اختصاصی دارد که به نام هش (Hash) شناخته می‌شود. برای تکمیل اعتبارسنجی باید هش اختصاصی بلوک‌ها شناسایی شود.

کد هش در یک شبکه بلاک چین ساختار مشخصی دارد. تنها راه برای پیدا کردن این کد، حدس زدن است. دستگاه‌های ماینر، تعدادی زیادی هش را در هر ثانیه برای پیدا کردن هش اختصاصی یک بلوک بررسی می‌کنند. وقتی کد هش یک بلوک با موفقیت شناسایی شود، با تایید صحت فعالیت‌ها از سوی نودهای شبکه، بلوک به زنجیره اضافه می‌شود. سپس پاداش استخراج در اختیار ماینری که زودتر از سایرین موفق به انجام این کار شده، قرار می‌گیرد.

 

مزایا و معایب ماینینگ ارز دیجیتال چیست؟

 

مزایا و معایب ماینینگ ارز دیجیتال چیست؟

ماینرها مسئولیت اصلی در تامین امنیت یک شبکه بلاک چین را بر عهده دارند. به‌عبارت دیگر، هر چه تعداد ماینرهای بیشتری در یک شبکه بلاک چین فعالیت کنند، کار هکرها برای حمله به آن و دستکاری اطلاعات سخت‌تر می‌شود؛ چرا که هرگونه تغییر در اطلاعات ثبت شده در یک بلاک چین تنها از طریق توافق حداقل 51 درصد نودهای حاضر در شبکه قابل اجراست. از نظر اقتصادی هم انگیزه اصلی فعالیت ماینرها در یک شبکه بلاک چین، کسب درآمد است. اگر سرمایه‌گذاری درست و اصولی در صنعت ماینینگ صورت بگیرد، فرصت کسب درآمد قابل توجهی در این حوزه وجود دارد.

در کنار این موارد، چالش‌های ریز و درشت بسیاری هم بر سر راه فعالان صنعت ماینینگ قرار دارند. اولین موضوع مهم، نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه بالا برای مشارکت در استخراج برخی از رمز ارزها مانند بیت کوین است. در کنار این موضوع، رقابتی بودن استخراج و تولید دائمی دستگاه‌های پیشرفته ماینینگ، موجب شده تا عملا قدرت اصلی استخراج بیت کوین در انحصار چند شرکت قرار داشته باشد.

محدودیت‌های قانونی زیادی هم در کشورهای مختلف در زمینه صنعت ماینینگ وجود دارد. موضوعی که دریافت مجوز برای راه‌اندازی مزرعه استخراج را به‌ کاری سخت و زمان‌بر تبدیل می‌کند. از طرفی دیگر، چالش‌های مربوط به تامین برق مورد نیاز برای ماینینگ در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر، معضل جدی است.

 

پاداش ماینینگ ارزهای دیجیتال گوناگون

همان‌طور که اشاره کردیم، ارزهای دیجیتال مختلفی هستند که قابلیت استخراج دارند. در این بین تنها تعداد معدودی از رمز ارزها هستند که معمولا توسط ماینرها مورد استقبال قرار می‌گیرند.

نام ارز دیجیتال

پاداش استخراج ارز دیجیتال دستگاه ماینینگ

بیت کوین

3.125 BTC

دستگاه ایسیک

بیت کوین کش

3.125 BCH

دستگاه ایسیک

دوج کوین

10000  DOGE

CPU و GPU

لایت کوین

6.25  LTC

GPU

مونرو 0.6 XMR

CPU و GPU

در جدول بالا می‌توانید پاداش استخراج مهم‌ترین ارزهای دیجیتال بازار کریپتوکارنسی را مشاهده کنید. ناگفته نماند که این پاداش‌ها مربوط به شهریور 1403 هستند و این امکان وجود دارد که به‌ مرور زمان دستخوش تغییر شوند.

 

ماینینگ ابری چیست؟

 

ماینینگ ابری چیست؟

استخراج یا ماینینگ ابری، یکی دیگر از اصطلاحاتی است که در صنعت Mining با آن سروکار دارید. قبل از پایان بد نیست که اشاره مختصری هم به آن داشته باشیم. بعضی از شرکت‌ها هستند که زیرساخت استخراج ارز دیجیتال را در اختیار دارند. آن‌ها بخشی از توان استخراج مزرعه ماینینگ خود را در ازای فروش اشتراک به‌دیگران اجاره می‌دهند. به‌این ترتیب، هر فرد با توجه به مبلغ پرداختی، سهمی از توان استخراج مزرعه ماینینگ را در اختیار می‌گیرد. در ادامه، سود استخراج به نسبت سهم هر یک از اعضا بین آن‌ها توزیع می‌شود. در واقع استخراج ابری یک راه ساده و میان‌بر است تا بدون نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین و راه‌اندازی مزرعه استخراج اختصاصی در فرآیند ماینینگ مشارکت کنید.

 

کلام پایانی

در این مطلب سعی کردیم به سوال ماینینگ چیست به زبان ساده پاسخ دهیم. شما برای فعالیت به‌عنوان ماینر بیش از هر چیز باید درباره سودآوری آن تحقیق کنید. به‌عنوان مثال در شبکه‌ای مانند بیت کوین، رویداد هاوینگ هر چهار سال یکبار، پاداش ماینرها را نصف می‌کند. با وجود این شرایط باید بررسی کنید که آیا ماینینگ در طولانی مدت سودآور است یا خیر؟ بدون پاسخ به این سوال هرگونه تلاش برای استخراج ارزهای دیجیتال نمی‌تواند چشم انداز موفقی را پیش روی شما قرار دهد.

اشتراک گذاری
فیسبوک
واتس اپ
لینکداین
ایکس
تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرسش های پر تکرار