همه
مقالات
مقصد های گردشگری
برگه‌ها
Filter by دسته‌ها
آموزش
اخبار ارز دیجیتال
مجله گردشگری
عناوین مقاله
بهترین اندیکاتور خطوط حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال چیست؟

بهترین اندیکاتور خطوط حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال چیست؟

سطوح حمایت و مقاومت (Support and Resistance) نقش تعیین کننده‌ای در تشخیص نقاط ورود و خروج در بازارهای مالی دارند. بسیاری از تریدرهای حرفه‌ای در ستاپ معاملاتی خود به‌ سراغ اندیکاتور خطوط حمایت و مقاومت می‌روند تا به‌ این ترتیب دقیق‌ترین تصمیم را برای خرید و فروش دارایی‌ها اتخاذ کنند. به‌ همین بهانه، در مطلب حاضر قصد داریم به‌ معرفی بهترین اندیکاتور خطوط حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال بپردازیم. مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

اندیکاتور خطوط حمایت و مقاومت چیست؟

اندیکاتور تشخیص حمایت و مقاومت به آن دسته از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال گفته می‌شود که در شناسایی سطوح حمایت (Support) و مقاومت (Resistance) به تریدرها و تحلیل‌گران کمک می‌کنند. سطوح حمایت و مقاومت در انواع بازارهای مالی قابل استفاده‌اند و در واقع قیمت‌هایی را نشان می‌دهند که برای تریدرها و سرمایه‌گذاران اهمیت زیادی دارند. تشخیص سطوح حمایت و مقاومت به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود که استفاده از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال یکی از آنهاست.

بهترین اندیکاتور خطوط تشخیص حمایت و مقاومت

اندیکاتورهای زیادی برای تشخیص سطوح حمایت و مقاومت ارائه شده‌اند که در ادامه با چند مورد از مهم‌ترین آنها آشنا می‌شویم:

1. اندیکاتور فیبوناچی

سطوح فیبوناچی مجموعه‌ای از سطوح حمایت و مقاومت هستند که فاصله آنها بر اساس دنباله فیبوناچی مشخص می‌شود. ابزار فیبوناچی (Fibonacci) از نظر فنی اندیکاتور محسوب نمی‌شود؛ اما یکی از ابزارهای کاربردی تحلیل تکنیکال است که در پلتفرم‌های مشهوری مثل تریدینگ ویو در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و با استفاده از آن می‌توان بدون نیاز به انجام محاسبات ریاضی، سطوح حمایت و مقاومت را روی چارت ترسیم کرد.

رایج‌ترین نسبت‌های فیبوناچی شامل سطوح ۲۳.۸ درصد، ۳۸.۲ درصد، ۵۰ درصد، ۶۱.۸ درصد و ۷۸.۶ درصد است که قیمت در بسیاری از موارد نسبت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد. با این حال بهتر است صرفا به این سطوح متکی نباشید و از آن‌ها در کنار سایر ابزارها و تحلیل‌ها استفاده کنید.

برای رسم خطوط حمایت و مقاومت تریدینگ ویو به‌ کمک سطوح فیبوناچی کافی است از منوی ابزارها در سمت چپ، یکی از انواع فیبوها را انتخاب کنید و از نقطه دلخواه روی چارت آن را رسم کنید. ابزارهایFib Retracement یا فیبوناچی اصلاحی و همچنینTrend-Based Fib Extension یا فیبوناچی مبتنی بر روند بیش‌ترین کاربرد را در میان تریدرها دارند.

 

اندیکاتور فیبوناچی 1

 

 

بعد از ترسیم فیبوناچی می‌توانید با دوبار کلیک کردن روی آن منوی تنظیمات اندیکاتور را باز کنید و درصد سطوح و نحوه نمایش آنها را سفارشی‌سازی کنید.

 

اندیکاتور فیبوناچی 2

 

 

در صورت نیاز می‌توانید از طریق همین منوی تنظیمات، سطوح بیشتری را با نسبت‌های دلخواه اضافه کنید و یا نحوه نمایش سطوح را روی مقیاس لگاریتمی قرار دهید.

2. اندیکاتور RSI

به‌ اعتقاد برخی از تریدرها، بهترین اندیکاتور خطوط حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال، RSI است. اندیکاتور RSI یا شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index) قدرت و ضعف روند حرکت قیمت را نشان می‌دهد و به تشخیص بهتر سطوح حمایت و مقاومت نیز کمک می‌کند.

این اسیلاتور بین 0 تا 100 نوسان می‌کند. محدوده زیر 30 در این اندیکاتور به‌ عنوان اشباع فروش شناخته می‌شود و نشان‌دهنده پایان روند نزولی است. برعکس محدوده بالای 70 در این اندیکاتور به عنوان اشباع خرید شناخته می‌شود و نشان‌دهنده پایان روند صعودی است. اندیکاتور RSI در واقع یک اسیلاتور است که در پایین چارت ترسیم می‌شود، بنابراین می‌توان از خط روند و سطوح حمایت و مقاومت آن برای تشخیص سطوح حمایت و مقاومت احتمالی قیمت نیز استفاده کرد.

برای استفاده از این اندیکاتور در پلتفرم تریدینگ ویو می‌توانید دکمه اسلش «/» روی کیبورد را بزنید تا منوی انتخاب اندیکاتورها به شما نمایش داده شود. سپس عبارت RSI را جست‌وجو و انتخاب کنید تا اندیکاتور RSI در زیر چارت ترسیم شود.

 

اندیکاتور RSI 1

 

 

با دوبار کلیک روی اندیکاتور، منوی تنظیمات آن به شما نمایش داده می‌شود که از طریق آن می‌توانید پارامترهای مختلف و همچنین نحوه نمایش خطوط را تغییر دهید.

 

اندیکاتور RSI 2

 

 

برای مثال می‌توانید دوره زمانی RSI را که به‌ صورت پیش‌فرض روی ۱۴ کندل قرار دارد تغییر دهید یا ملاک ترسیم آن را به‌ جای کلوز کندل روی سایر موارد قرار دهید. همچنین می‌توانید نوع میانگین متحرک آن را به‌ جای ساده روی نمایی قرار دهید و بازه زمانی آن را به دلخواه خودتان تنظیم کنید.

 

3. اندیکاتور استوکاستیک

اندیکاتور استوکستیک (Stochastic) یک اسیلاتور است که قیمت بسته شدن کندل‌های یک ارز را نسبت به بیش‌ترین و کمترین قیمت آن در یک بازه زمانی محاسبه می‌کند. به‌ صورت پیش‌فرض این بازه روی ۱۴ کندل قرار دارد؛ اما می‌توانید بسته به استراتژی معاملاتی خودتان آن را تغییر دهید. این اندیکاتور از نظر ظاهری شبیه به RSI است و با نوسان کردن بین اعداد ۰ تا ۱۰۰ می‌تواند نواحی اشباع خرید (محدوده بالای ۸۰) و اشباع فروش (محدوده زیر 20) را به شما نشان دهد.

برای فراخوان اندیکاتور رسم خطوط حمایت و مقاومت استوکستیک در تریدینگ ویو کافی است کلید اسلش «/» را بزنید و عبارتStochastic را جست‌وجو و انتخاب کنید تا اندیکاتور در پایین چارت به شما نمایش داده شود.

 

اندیکاتور استوکاستیک 1

 

 

برای تغییر تنظیمات اندیکاتور کافی است دوبار روی آن کلیک کنید تا کادر تنظیمات نمایش داده شود.

 

اندیکاتور استوکاستیک 2

 

 

در قسمت تنظیمات می‌توانید بازه زمانی پیش‌فرض و همچنین نحوه نمایش خطوط اندیکاتور را تغییر دهید.

4. اندیکاتور میانگین متحرک

میانگین متحرک (Moving Average یا MA) میانگین قیمت یک دارایی یا ارز دیجیتال را در یک بازه زمانی مشخص نشان می‌دهد. این اندیکاتور روی چارت قیمت ترسیم می‌شود و محل‌های برخورد آن با قیمت می‌توان به عنوان یک سطح مقاومت یا حمایت عمل کند. هرچه دورهٔ زمانی میانگین متحرک بیشتر باشد، حمایت و مقاومت‌های احتمالی آن هم قوی‌تر خواهد بود.

برای استفاده از این اندیکاتور در تریدینگ ویو کافی است کلید اسلش «/» کیبورد را بزنید و عبارتMoving Average را در میان اندیکاتورها جست‌وجو و انتخاب کنید.

 

اندیکاتور میانگین متحرک 1

 

 

برای دسترسی به تنظیمات میانگین متحرک روی آن دوبار کلیک کنید.

 

اندیکاتور میانگین متحرک 2

 

 

در بخش تنظیمات می‌توانید دوره زمانی آن را مشخص کنید، ملاک ترسیم خط را از کلوز کندل به حالت دیگری تغییر دهید و نحوه نمایش اندیکاتور را به دلخواه خودتان سفارشی‌سازی کنید.

کلام پایانی

در این مقاله با بهترین اندیکاتور خطوط حمایت و مقاومت آشنا شدیم. سطوح حمایت و مقاومت یکی از مباحث مهم تحلیل تکنیکال محسوب می‌شوند و تشخیص آنها می‌تواند به تعیین دقیق‌تر نقاط ورود و خروج معامله کمک کند. هریک از اندیکاتورهای تشخیص سطوح حمایت و مقاومت، مزایا و محدودیت‌های خاص خود را دارند؛ بنابراین می‌توانید با ترکیب کردن آنها، این محدودیت‌ها را کاهش دهید و سیگنال‌های بهتری از آنها دریافت کنید. دقت داشته باشید که هیچ اندیکاتوری نمی‌تواند سیگنال خرید و فروش قطعی در اختیار شما قرار دهد، بنابراین همیشه پیش از انجام معامله، سیگنال اندیکاتورها را با یک ابزار یا روش تحلیلی دیگر تأیید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نرخـلند دستیار هوشمند کالا و خدمات

ورود شما به منزله پذیرش شرایط و قوانین سایت نرخلند است.