همه
مقالات
مقصد های گردشگری
برگه‌ها
Filter by دسته‌ها
آموزش
اخبار ارز دیجیتال
مجله گردشگری
عناوین مقاله
بهترین ارزهای وب 3 در سال 2024 کدامند؟

بهترین ارزهای وب 3 در سال 2024 کدامند؟

وب 3 (WEB 3) یکی از مفاهیم پرتکرار در بازار رمز ارزها است که البته محدوده به این حوزه نمی‌شود. وب 3 را می‌توان به‌ عنوان سومین نسل اینترنت معرفی کرد که در آن کاربران می‌توانند بدون اتکا به واسطه‌های وب 2 (مانند غول فناوری گوگل) فعالیت کنند. دقیقا مانند بیت کوین که به‌ دنبال حذف واسطه‌هایی مانند بانک‌ها در تراکنش‌های روزمره است.

ساختار غیرمتمرکز وب 3 کمک می‌کند تا امکان حفظ حریم خصوصی داده‌ها و مقاومت در برابر سانسور در سطح اینترنت امکان‌پذیر شود. پروژه‌های زیادی در بازار کریپتو در حوزه وب 3 فعالیت می‌کنند که توکن‌های اختصاصی آن‌ها تحت عنوان ارزهای وب 3 شناخته می‌شوند. در این مطلب قصد داریم به‌معرفی بهترین ارزهای وب 3 در سال 2024 بپردازیم.

 

منظور ارزهای وب 3 چیست؟

 

منظور ارزهای وب 3 چیست؟

ارزهای وب 3 را می‌توان موتور محرک ایجاد انگیزه برای حرکت به‌ سمت اینترنت غیرمتمرکز معرفی کرد. این ارزها به‌عنواع توکن بومی پروژه‌های وب 3 شناخته می‌شوند. هر یک از این توکن‌ها با اهداف مختلفی برای کمک به مشارکت بیشتر در پروژه‌های وب 3 طراحی می‌شوند.

به‌ عنوان مثال می‌توان پرداخت کارمزد تراکنش‌ها، هزینه استفاده از خدمات، اعتبارسنجی، پرداخت پاداش ارائه دهندگان خدمات، سازندگان محتوا، حکمرانی و غیره از جمله مهم‌ترین کاربردهای ارزهای وب 3 هستند. ارزهای وب 3 ظرفیت فناوری بلاک چین و قرارداد هوشمند را با هم ترکیب می‌کنند. همچنین شرایط را به‌گونه‌ای رقم می‌زنند که فضای عادلانه‌تری برای بهره‌مندی از فرصت‌های اقتصادی نسل اینترنت پیش روی مشارکت کنندگان خرد و کلان قرار بگیرد. این در حالی است که در پروژه‌های وب 2 مانند یوتیوب، تولیدکنندگان محتوا سهم ناچیزی در مقایسه با گردانندگان آن دارند.

 

بهترین ارزهای وب 3 در سال 2024

 

بهترین ارزهای وب 3 در سال 2024

در این قسمت لازم است به معرفی برخی از بهترین ارزهای وب 3 در سال 2024 بپردازیم. بر اساس داده‌های سایت کوین مارکت کپ، 18 مورد از ارزهای وب 3 در ماه آگوست سال 2024 در جمع 100 رمز ارز برتر از نظر ارزش بازار قرار دارند. مهم‌ترین ارزهای دیجیتال وب 3 عبارت‌اند از:

 

1. ارز دیجیتال چین لینک (LINK)

پروژه چین لینک در سال 2017 پایه‌گذاری شده است. این اکوسیستم در زمینه ارائه خدمات اوراکل با هدف ایجاد پیوند بین داده‌های دنیای واقعی و قراردادهای هوشمند ایجاد شده است. بسیاری از برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند، نیاز خود برای استفاده از داده‌های بیرون از بلاک چین را از طریق خدمات غیرمتمرکز چین لینک تامین می‌کنند. ارز دیجیتال چین لینک برای پرداخت هزینه کارمزد استفاده از خدمات چین لینک مورد استفاده قرار می‌گیرد. چین لینک (Chainlink) در حال حاضر با ارزش بازار بالغ بر 7.3 میلیارد دلار در جایگاه 14 در بین رمز ارزها قرار دارد و رتبه نخست بین ارزهای وب 3 را به‌خود اختصاص داده است.

 

2. ارز دیجیتال پولکادات (DOT)

ارز دات به‌ عنوان رمز ارز اختصاصی بلاک چین پولکادات (Polkadot) شناخته می‌شود. این توکن در حال حاضر ارزش بازار در حدود 7.2 میلیارد دلار دارد و از این حیث در جایگاه 15 در بین سایر ارزهای دیجیتال در دنیا قرار دارد. کاربرد ارز دیجیتال دات در شبکه پولکادات محدود به مشارکت در حکمرانی و استیکینگ است.

پولکادات یک شبکه بلاک چین لایه صفر است. در پروژه پولکادات یک زنجیره اصلی با نام Relay Chain طراحی شده است که در حکم لایه صفر عمل می‌کند. اما برای ارتقای مقیاس‌پذیری شبکه، تعداد زنجیره موازی با نام پاراچین (parachain) نیز راه‌اندازی شده است که به‌ عنوان لایه 1 به زنجیره اصلی متصل شده‌اند. این امکان وجود دارد که پاراچین‌ها با پل‌های ارتباطی به سایر شبکه‌ها نیز متصل شوند.

 

3. ارز دیجیتال FET

ارزش بازار ارز دیجیتال FET به حدود 3 میلیارد دلار می‌رسد که از این حیث در جایگاه 30 در بین سایر ارزهای دیجیتال قرار می‌گیرد. در سال 2024، سه پروژه کریپتویی به‌نام‌های Fetch.ai، SingularityNet و Ocean Protocol با یکدیگر تلفیق شدند. در حال حاضر، پروژه Artificial Superintelligence Alliance محصول تلفیق سه پلتفرم یاده است. این پروژه در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند. به‌ طوری‌ که امکان طراحی، ساخت و خرید و فروش ابزارهای هوش مصنوعی را به‌ ارمغان می‌آورد. سازندگان محصولات هوش مصنوعی می‌توانند در یک بازار غیرمتمرکز، ابزارهای طراحی شده خود را به خریداران بفروشند. معاملات در این این بازار مبتنی بر توکن FET انجام می‌شوند.

 

4. ارز دیجیتال استکس (STX)

ارزش بازار ارز دیجیتال استکس (STX) به حدود 2.7 میلیارد دلار می‌رسد که از این حیث در جایگاه 32 در بین سایر ارزهای دیجیتال قرار می‌گیرد. استکس یک شبکه لایه دو برای بلاک چین بیت کوین است که در زمینه میزبانی از قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز فعالیت می‌کند. هدف این پروژه فراهم کردن امکان استفاده از بیت کوین در وب 3 است. ارز دیجیتال استکس نیز مشابه بیت کوین قابل استخراج است. همچنین امکان استیکینگ این رمز ارز با هدف کسب سود در یک دوره زمانی مشخص نیز وجود دارد.

 

5. ارز دیجیتال فایل‌کوین (FIL)

ارزش بازار ارز دیجیتال فایل کوین (FIL) به حدود 2.5 میلیارد دلار می‌رسد که از این حیث در جایگاه 35 در بین سایر ارزهای دیجیتال قرار می‌گیرد. فایل کوین یکی از ارزهای وب 3 است که در زمینه ذخیره‌سازی غیر متمرکز فایل‌ها فعالیت می‌کند. فایل کوین (Filecoin) در سال 2014 آغاز به کار کرده است. در قالب این پروژه به کلیه کسانی که در فرآیند ذخیره سازی غیر متمرکز ایمن و صحیح داده‌ها و فایل‌ها مشارکت کنند، با توکن فایل کوین پاداش داده می‌شوند. همچنین کاربران برای استفاده از خدمات پروژه فایل کوین هم باید این از این توکن برای پرداخت هزینه‌ها استفاده کنند.

 

کلام پایانی

در این مطلب بررسی کردیم که بهترین ارزهای وب 3 از نظر مارکت کپ در سال 2024 کدامند. مشخص نیست که چه زمانی استفاده از پروژه‌های وب 3 مانند نسل فعلی اینترنت فراگیر شود. اما مسلم است که حرکت به‌ سمت اینترنت غیرمتمرکز آغاز شده است. پیشنهاد می‌کنیم برای سرمایه‌گذاری بلند مدت در بازار کریپتوکارنسی، حتما نیم نگاهی به ارزهای وب 3 داشته باشید. حتما می‌توانید گزینه‌های با پتانسیل مناسب بین پروژه‌های موجود شناسایی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نرخـلند دستیار هوشمند کالا و خدمات

ورود شما به منزله پذیرش شرایط و قوانین سایت نرخلند است.