همه
مقالات
مقصد های گردشگری
برگه‌ها
Filter by دسته‌ها
آموزش
اخبار ارز دیجیتال
مجله گردشگری
عناوین مقاله

آشنایی کامل با عوارض خروج از کشور

مسافرت به خارج از کشور، تجربه‌ای جذاب و پرماجرا است که می‌تواند افق‌های دید شما را گسترش دهد و خاطرات فراموش‌نشدنی برایتان رقم بزند. با این حال، قبل از سفر، باید به برخی از ملاحظات قانونی و مالی نیز توجه کنید. یکی از این موارد، عوارض خروج از کشور است. عوارض خروج از کشور چیست؟ به مبلغی گویند که دولت ایران از اتباع ایرانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، دریافت می‌کند.

عوارض خروج از کشور چیست؟

عوارض خروج از کشور یک نوع مالیات است که به هنگام ترک کشور از مسافران دریافت می‌شود. این مبلغ به منظور تأمین بخشی از بودجه‌های عمومی و حمایت از زیرساخت‌های گردشگری و توسعه مناطق محروم استفاده می‌شود. میزان عوارض بسته به مقصد و تعداد سفرهای خارجی در سال متغیر است. این هزینه می‌تواند بر برنامه‌ریزی سفرهای خارجی تأثیر بگذارد و مسافران را به تأمل بیشتر در انتخاب مقاصد ترغیب کند. با وجود بحث‌ها درباره ضرورت و میزان این عوارض، پرداخت آن اجباری است و به عنوان یکی از مراحل تکمیلی برای دریافت کارت پرواز شناخته می‌شود. عدم پرداخت عوارض خروج می‌تواند به مشکلات قانونی و ممانعت از خروج منجر شود.

 

عوارض خروج از کشور چقدر است؟

 

عوارض خروج از کشور چقدر است؟

در سال 1403، نرخ جدید عوارض خروج از کشور اعلام شده است. عوارض خروج از کشور برای سفر عادی اول 520 هزار تومان و برای بار دوم و سوم به ترتیب 780 هزار تومان و 1 میلیون 40 هزار تومان است. این مبلغ برای سفرهای حج تمتع و عمره و عتبات متفاوت است. به عبارتی، هزینه عوارض خروج از کشور برای عراق و سایر عتبات عالیات حدود 50 هزار تومان در سفرهای هوایی و 15 هزار تومان در سفرهای زمینی است. همین‌طور، هزینه سفرهای حج تمتع و عمره در هر بار سفر 172 هزار تومان است. بدین ترتیب، عوارض خروج از کشور برای ترکیه، عوارض خروج از کشور ارمنستان یا هر کشور پرتردد دیگری تغییر نمی‌کند.

نکته قابل توجه دیگر در زمینه پرداخت هزینه عوارض خروج این است که مبلغ آن حتی برای نوزادان یک ماهه یا همینطور عوارض خروج از کشور برای کودکان زیر 2 سال هم باید پرداخت شود. بنابراین، عوارض خروج از کشور کودکان همانند بزرگسالان است.

 

چه کسانی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند

 

چه کسانی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند

قانون عوارض خروج از کشور در سال 1403، همانند قانون عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۲، شرایطی را برای معافیت افراد از پرداخت این عوارض تعیین کرده است. این افراد در دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

 

1. مأموریت‌های شغلی

خدمه پرواز و دریانوردانی که به دلیل شغلشان مجبور به سفرهای خارجی متعدد هستند.

 

2. دانشجویان

دانشجویانی که در دانشگاه‌های خارجی مشغول به تحصیل هستند و شرایط خاص مربوط به این معافیت را دارا باشند. یکی از قوانین اساسی عوارض خروج از کشور دانشجویی این است که بین رفت و آمدهای شما باید بیشتر از 3 ماه فاصله باشد.

 

3. بیماران و جانبازان

بیمارانی که با مجوز شورای پزشکی برای درمان به خارج از کشور سفر می‌کنند. جانبازانی که برای معالجه و انجام امور درمانی به خارج از کشور می‌روند.

 

4. دارندگان پاسپورت سیاسی

افرادی که دارای گذرنامه سیاسی (مأموریت‌های دیپلماتیک) هستند.

 

5. اتباع کشورهای دیگر

اتباع سایر کشورها که گذرنامه سیاسی یا خدمت دارند، از پرداخت عوارض معاف هستند.

 

6. زائران اربعین

زائرانی که در بازه زمانی تعیین شده برای شرکت در مراسم اربعین حسینی به صورت زمینی به عراق سفر می‌کنند. بنابراین، عوارض خروج از کشور برای عراق در زمان اربعین صفر است.

 

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور

 

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور

احتمالاً این پرسش برایتان مطرح شده باشد که عوارض خروج از کشور را کجا پرداخت کنیم. درگاه‌ها و راه‌های مختلفی برای پرداخت عوارض خروج از کشور در دسترس هستند. در ادامه این مطلب، راه های پرداخت عوارض خروج از کشور اشاره می‌شود.

 

1- پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق اپلیکیشن ها

یکی از راه‌های آسان برای پرداخت عوارض خروج از کشور، نصب اپلیکیشن‌های ایوا، قبضینو یا بله است. در مرحله بعد، باید به منوی مربوط به سفر و پرداخت عوارض رجوع کرد. عوارض خروج از کشور آنلاین مرسوم‌ترین شیوه پرداخت است. یکی دیگر از روش های آنلاین عوارض خروج از کشور، سامانه سداد است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

 

2- پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق سامانه پرداخت الکترونیک سداد

یکی دیگر از راه‌های پرداخت آنلاین عوارض خروج از کشور از طریق عوارض خروج از کشور سداد است. سداد، سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور با همکاری سازمان امور مالیاتی کشور و بانک ملی ایران طراحی شده است. از طریق سایت پرداخت عوارض خروج از کشور مذکور، به‌ راحتی می‌توانید مبلغ عوارض را پرداخت کنید.

 

3- پرداخت عوارض خروج از کشور با کارتخوان پرداخت الکترونیک سداد

 

3- پرداخت عوارض خروج از کشور با کارتخوان پرداخت الکترونیک سداد

در این روش، عوارض از طریق کارتخوان‌های متصل به درگاه گذرنامه پرداخت می‌شود.

 

4- نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق شعب بانک ملی ایران

در صورتی که امکان استفاده از روش‌های آنلاین برایتان فراهم نیست، می‌توانید با مراجعه به شعب بانک ملی ایران در سراسر کشور، عوارض خروج از کشور خود را به آسانی و بدون دردسر پرداخت کنید. افراد متقاضی باید عوارض خروج از کشور را به حساب اداره کل امور مالیاتی کشور، نزد بانک ملی ایران به شماره‌ حساب 2110100250009 واریز کنند.

 

5- پرداخت عوارض خروج از کشور در فرودگاه امام خمینی

خبر خوب این است که می‌توانید عوارض خروج خود را به سادگی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، از طریق دستگاه‌های ATM یا خودپردازهای غیرنقدی در فرودگاه امام خمینی پرداخت کنید. پرداخت عوارض با دستگاه خودپرداز غیرنقدی، فرآیندی بسیار ساده و مشابه با پرداخت‌های الکترونیکی دیگر است.

 

عوارض خروج از کشور چند روز اعتبار دارد

لغو سفر در لحظات آخر، کابوسی است که هر مسافری می‌تواند تجربه کند. تصور کنید که با شور و اشتیاق برای سفری برنامه‌ریزی کرده‌اید، عوارض خروج از کشور را پرداخت کرده‌اید، اما ناگهان، به هر دلیلی، سفرتان لغو می‌شود. سوالی که در این شرایط ذهن شما را مشغول می‌کند این است که آیا باید برای سفر بعدی دوباره عوارض خروج از کشور پرداخت کنید؟

قانون در این مورد کاملاً شفاف است. اگر عوارض را پرداخت کرده‌اید و به هر دلیلی سفرتان لغو شده است، نگران نباشید! مبلغ پرداختی شما تا پایان سال همان سال (29 اسفند) اعتبار دارد. به عبارت دیگر، در این بازه زمانی، می‌توانید بدون نیاز به پرداخت مجدد عوارض، از آن برای سفر بعدی خود استفاده کنید.

 

سخن پایانی

برای سفر به خارج از کشور، در کنار رزرو بلیط و دریافت پاسپورت، باید هزینه عوارض خروج از کشور را هم بپردازید؛ در این صورت، اجازه خروج از خاک ایران به شما داده می‌شود. در این مطلب، انواع تعرفه‌ها و شرایط مرتبط با عوارض خروج از کشور توضیح داده شد. با پرداخت به موقع و قانونی عوارض خروج از کشور، سفری بی‌دغدغه و بدون مشکل را برای خود رقم بزنید. نکته مهم دیگر این است که عوارض فقط برای زمان خروج از ایران است. بنابراین، هنگام بازگشت به خاک ایران نیازی به پرداخت عوارض نیست.

 

سوالات متداول

1- مدارک لازم جهت پرداخت عوارض خروج از کشور شامل چیست؟

پرداخت عوارض خروج از کشور هیچ گونه مدرکی نمی‌خواهد. فقط کافی است مبلغ تعیین شده را با استفاده از کارت بانکی خود واریز کنید و مشخصات مسافر را به طور دقیق ارائه دهید.

2- سریعترین راه پرداخت عوارض خروج از کشور چیست؟

پرداخت عوارض خروج از کشور سداد آسان‌ترین و سریع‌ترین راه برای پرداخت عوارض است.

3- آیا ایرانیان مقیم خارج هم باید عوارض خروج از کشور بپردازند؟

عوارض خروج از کشور برای افراد مقیم خارج به این صورت است که باید پرداخت شود؛ مگر آنکه گذرنامه شغلی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته باشید. این قانون برای عوارض خروج از کشور برای دارندگان گرین کارت نیز صدق می‌کند.

4- آیا اتباع خارجی مقیم ایران هم باید عوارض خروج از کشور بپردازند؟

عوارض خروج از کشور برای اتباع خارجی هم اعمال می‌شود؛ به شرطی که آن‌ها پاسپورت ایرانی دریافت کرده باشند.

5- هزینه عوارض سفر ترکیه چقدر است؟

عوارض خروج از کشور زمینی به ترکیه یا راه هوایی تفاوتی نمی‌کند و همان مبلغ 520 هزار تومان برای بار اول است. همین‌طور، بین مقاصد سیاحتی هم از نظر قیمت عوارض خروج از کشور تفاوتی نیست. عوارض خروج از کشور برای بار دوم 780 هزار تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نرخـلند دستیار هوشمند کالا و خدمات

ورود شما به منزله پذیرش شرایط و قوانین سایت نرخلند است.