Filter by دسته‌ها
آموزش
اخبار ارز دیجیتال
مجله گردشگری
عناوین مقاله
سر فصل ها
مقالات مرتبط
مجله گردشگری > گردشگری ایران > راهنمای سفر > استانبول کارت دانشجویی چیست؟
استانبول کارت دانشجویی چیست؟

استانبول کارت دانشجویی چیست؟

تصور کنید در قلب استانبول، شهر افسون‌ها، قدم می‌زنید. گنبدهای باشکوه ایاصوفیه در برابر چشمانتان خودنمایی می‌کنند. عطر ادویه‌ها از بازار بزرگ به مشامتان می‌رسد. هیاهوی خیابان استقلال شما را مجذوب خود می‌کند. هر چند، استانبول، با تمام جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی خود، یکی از شهرهای پرجمعیت و پرترافیک ترکیه است. این شهر بزرگ همیشه سفرهای طولانی و پرماجرا برای دانشجویان دارد. از طرفی، کرایه‌ها و هزینه حمل و نقل در استانبول نسبتاً بالا است. اما چطور می‌توانید از تمام این زیبایی‌ها بدون دغدغه هزینه‌های حمل و نقل لذت ببرید؟ کلید طلایی در دستان شماست: استانبول کارت!

 

استانبول کارت چیست؟

این کارت جادویی، دروازه‌ای به سوی گشت و گذار بی‌دغدغه در استانبول است. با استانبول کارت، می‌توانید سوار مترو، اتوبوس، تراموا، واگن برقی و حتی کشتی‌های بین دو قاره شوید. به همین ترتیب، می‌توانید بدون هیچ نگرانی از هزینه، در هر گوشه‌ای از شهر که می‌خواهید، قدم بگذارید. استانبول کارت شبیه به کارت مترو در ایران، قابلیت شارژ شدن هم دارد. تحقیقات نشان داده‌اند که استانبول کارت بین 30 تا 50 درصد باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های مرتبط با حمل و نقل می‌شود.

به زبان ساده، استانبول کارت اساسا یک کارت دیجیتال چند منظوره است که برای پرداخت در سیستم‌های حمل و نقل شهری، بازارها، پارکینگ‌ها و امکانات اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با خواندن ادامه مطلب، متوجه می‌شوید که کدام نوع استانبول کارت برای شما مناسب‌تر است. توجه داشته باشید، ممکن است برای دریافت برخی از انواع استانبول کارت واجد شرایط  نباشید.

 

آشنایی با انواع استانبول کارت

 

آشنایی با انواع استانبول کارت

استانبول کارت‌ها انواع گوناگونی دارند که هرکدام از آن‌ها شرایط خاصی دارند. این کارت‌ها بر اساس رنگ و کاربرد شامل افراد مختلف جامعه می‌شود.

استانبول کارت آبی (اشتراکی)

این کارت، یک کارت اشتراکی تخفیف‌دار است. امکان دریافت اشتراک ماهانه وجود دارد. این نوع استانبول کارت به صورت ماهیانه شارژ می‌شود و به تعداد سفر از اعتبار آن کم می‌شود.

 

استانبول کارت زرد (رایگان)

این کارت رایگان است. کاربرد استانبول کارت زرد برای مادران دارای کودک 0 تا 4 سال، معلولین، افراد مسن، ماموران شهرداری و قضات است.

 

استانبول کارت سبز (دارای تخفیف)

این نوع کارت برای دانشجویان، معلمان، اساتید و افراد بالای 60 سال کاربرد دارد.

 

استانبول کارت قرمز (عمومی)

این نوع استانبول کارت، از نوع معمولی محسوب می‌شود و قابلیت استفاده در تمام وسایل نقلیه را دارد.

 

استانبول سیتی کارت

این نوع کارت برای گردشگرانی است که مدت زیادی در خاک ترکیه اقامت ندارند. استانبول سیتی کارت با استفاده نامحدود برای ۱ تا ۱۵ روز است که برای استفاده گردشگران ورودی به استانبول تولید شده‌ است. این کارت‌ها در انواع ۱ روزه، ۳ روزه، ۵ روزه، ۷ روزه و ۱۵ روزه در دسترس هستند.

 

استانبول کارت دانشجویی چیست؟

این دسته از کارت‌ها صرفاً برای دانشجویان ، اساتید یا افراد 60 سال به بالا فعال است و تخفیفی را برای این دسته از افراد اعمال می‌کند. هر چند، در این طبقه‌بندی، قانون آن است که افراد بالای 60 سال باید شهروند ترکیه باشند.

 

مزایای استانبول کارت دانشجویی چیست؟

  • تخفیف در حمل و نقل عمومی: دانشجویان با استفاده از استانبول کارت دانشجویی می‌توانند از تخفیف 50 درصدی در کرایه مترو، اتوبوس، تراموا، تلفن کابلی، و کشتی در شهر استانبول استفاده کنند.
  • تخفیف در ورودی موزه‌ها و اماکن تاریخی: با ارائه استانبول کارت دانشجویی می‌توانید از تخفیف در ورودی بسیاری از موزه‌ها و اماکن تاریخی شهر استانبول بهره مند شوید.
  • استفاده از سایر خدمات: از استانبول کارت دانشجویی می‌توان برای پرداخت هزینه خدمات دیگر مانند غذا، خرید و سرگرمی نیز در شرایط خاص استفاده کرد.

چگونه استانبول کارت دانشجویی بگیریم

 

چگونه استانبول کارت دانشجویی بگیریم

شرایط گرفتن استانبول کارت دانشجویی به این صورت که است که باید شماره دانشجوی ثبت‌شده داشته باشید. همچنین، می‌بایستی مجوز اقامت در ترکیه را هم اخذ کرده باشید. در مرحله بعدی، به سایت استانبول کارت مراجعه کنید در این مرحله، از شما خواسته می‌شود که اطلاعات دانشجویی و محل اقامت‌تان را مشخص کنید. در نهایت، نحوه گرفتن استانبول کارت دانشجویی بدین صورت است که نزدیک‌ترین شعبه‌ پخش‌کننده استانبول کارت را باید انتخاب کنید. پس از آن، یک تاریخ به شما داده می‌شود تا به صورت حضوری، کارت دانشجویی‌تان را اخذ نمایید. هزینه شارژ استانبول کارت دانشجویی با محدودیت 250 بار استفاده در یک سال 250 لیر است.

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد در ابتدا تعریف جامعی از کاربرد استانبول کارت ارائه شود. پس از آن، هدف این بود که نحوه گرفتن استانبول کارت دانشجویی توضیح داده شود. استانبول کارت دانشجویی یک راه مقرون به صرفه و راحت برای گرفتن حمل و نقل عمومی در شهر استانبول است. این کارت نه تنها به شما امکان می‌دهد تا در هزینه حمل و نقل خود صرفه جویی کنید، بلکه از تخفیف در ورودی موزه‌ها و اماکن تاریخی و سایر خدمات نیز بهره مند خواهید شد. اگر دانشجو هستید و به استانبول سفر می‌کنید یا کلاً ساکن این شهر هستید، دریافت استانبول کارت دانشجویی را به شدت به شما توصیه می‌کنیم.

 

سوالات متداول

1- هزینه صدور استانبول کارت دانشجویی چقدر است؟

طبق آخرین داده‌ها، هزینه صدور استانبول کارت دانشجویی 70 لیر است.

2- آیا اپلیکیشن استانبول کارت در دسترس است؟

بله. برای دریافت نسخه اندروید روی این نشانی کلیک کنید. همچنین، نسخه ios برنامه استانبول کارت هم از طریق این لینک در دسترس است.

3- آیا استانبول کارت در سایر شهرهای کشور ترکیه قابلیت استفاده دارد؟

خیر. استانبول کارت فقط در شهر استانبول معتبر است.

4- آیا بدون شماره دانشجویی هم می‌توان استانبول کارت دانشجویی دریافت کرد؟

بله. با دریافت معرفی‌نامه از دانشگاه که جایگزین شماره دانشجویی است، امکان ثبت نام برای دریافت استانبول کارت دانشجویی میسر است.

5- چگونه استانبول کارت را شارژ کنیم؟

استفاده کنندگان از استانبول کارت می‌توانند کارت خود را در ایستگاه‌های مترو یا اتوبوس شارژ کنند یا به صورت آنلاین در بعضی ایستگاه‌های خاص امکان شارژ وجود دارد.

اشتراک گذاری
فیسبوک
واتس اپ
لینکداین
ایکس
تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرسش های پر تکرار