Filter by دسته‌ها
آموزش
اخبار ارز دیجیتال
مجله گردشگری
عناوین مقاله
سر فصل ها
مقالات مرتبط
مجله گردشگری > معرفی زیباترین جزیره های ایران
معرفی زیباترین جزیره های ایران

معرفی زیباترین جزیره های ایران

ایران، سرزمینی پهناور با تاریخ و فرهنگ غنی، جاذبه‌های طبیعی چشم‌نوازی دارد. در این بین، جزایر ایران در میان جاذبه‌های دیگر کشور خودنمایی می‌کنند. جالب اینجاست که بیش از 400 جزیره در ایران قرار دارند. هر یک از این جزایر، ویژگی منحصربه‌فرد خودشان را دارند. هر چند، برخی از این جزایر به خاطر امکانات رفاهی و تفریحی بالاتر، شهرت بیشتری پیدا کرده‌اند. در ادامه این مطلب، به زیباترین جزیره‌های ایران اشاره می‌شود.

 

جزایر جنوب ایران

در جنوب ایران، جایی که خلیج فارس با آغوش گرم خود ایران را در بر گرفته، گویی نگین‌هایی از جنس مروارید بر پهنه‌ی نیلگون آب نقش بسته‌اند. این جزایر که هر کدام دنیایی از شگفتی و راز را در خود جای داده‌اند، مقصدی رویایی برای مسافرانی هستند که به دنبال تجربه‌ای متفاوت می‌گردند. در ادامه این مطلب، به زیباترین جزایر جنوب ایران اشاره می‌شود.

 

جزیره قشم: ترکیب زیبایی و عظمت

 

جزیره قشم؛ ترکیب زیبایی و عظمت

جزیره قشم، با وسعت 1491 کیلومتر مربع، یکی از بزرگترین جزیره‌ های ایران و خلیج فارس است. این جزیره که در جنوب ایران و در آب‌های نیلگون خلیج فارس واقع شده، هرساله میزبان گردشگران بسیاری از سراسر ایران و جهان است. جنگل‌های حرا که در سواحل جنوبی جزیره قشم واقع شده‌اند، مناظر بی‌نظیری را خلق کرده‌اند. درختان حرا که در آب شور رشد می‌کنند، تصویری بدیع از سازگاری طبیعت با شرایط سخت را به رخ می‌کشند.

یکی دیگر از جاذبه‌های جزیره قشم که نباید از آن غافل شد، دره ستارگان است. این دره به دلیل فرسایش‌های باد و باران در طول میلیون‌ها سال، اشکالی عجیب و غار مانند به خود گرفته است. جزیره قشم دارای سواحل ماسه‌ای زیبا و آب‌های زلال است که مکان مناسبی برای شنا، آفتاب گرفتن و ورزش‌های آبی هستند. بهترین زمان سفر به جزیره قشم، فصل پاییز و زمستان است. در این فصل‌ها هوا خنک و مطبوع است و از گرمای طاقت‌فرسای تابستان خبری نیست.

 

جزیره کیش؛ نگین خلیج فارس

 

جزیره کیش؛ نگین خلیج فارس

جزیره کیش با مساحت 91 کیلومتر مربع، یکی از جزیره های جنوب ایران است. این جزیره که آب‌های نیلگون خلیج فارس واقع شده، به “نگین خلیج فارس” شهرت دارد و سالانه میزبان گردشگران بسیاری از سراسر ایران و جهان است. جزیره کیش بهشت تفریحات لوکس و خرید است. در این جزیره می‌توانید از انواع تفریحات آبی مانند غواصی، جت اسکی، قایق‌سواری و پاراسل لذت ببرید. همچنین، مراکز خرید مدرن و لوکس کیش، بهترین مکان برای خرید انواع کالاهای برند و باکیفیت هستند. این جزیره تنها از طریق زمین و آب در دسترس است.

 

جزیره هرمز؛ الماس رنگارنگ

 

جزیره هرمز؛ الماس رنگارنگ

جزیره هرمز یکی از زیباترین جزیره های ایران است. جزیره هرمز به نگین سرخ خلیج فارس هم شهرت دارد. جزیره هرمز به خاطر خاک‌های رنگی و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی خود، مورد توجه گردشگران بسیاری قرار می‌گیرد. این خاک‌ها که در رنگ‌های مختلفی مانند قرمز، نارنجی، زرد و قهوه‌ای دیده می‌شوند، به هرمز منظره‌ای بدیع و منحصربه‌فرد بخشیده‌اند. از دیگر جاذبه‌های جزیره هرمز می‌توان به غار نمکی و قلعه پرتغالی‌ها اشاره کرد. همینطور، جزیره هرمز سواحل ماسه‌ای زیبا و آب‌های زلالی دارد که مکان مناسبی برای شنا، آفتاب گرفتن و ورزش‌های آبی هستند. تنها راه سفر به جزیره هرمز، استفاده از شناور یا لنج از بندرعباس است.

 

جزیره هندورابی؛ گنجینه پنهان خلیج فارس

 

جزیره هندورابی؛ گنجینه پنهان خلیج فارس

جزیره هندورابی با مساحت 22.8 کیلومتر مربع، یکی از بکرترین و ناشناخته‌ترین جزایر ایران و خلیج فارس است. این جزیره که در 28 کیلومتری شمال غربی جزیره کیش و در آب‌های نیلگون خلیج فارس واقع شده، به “گنجینه پنهان خلیج فارس” شهرت دارد و به دلیل طبیعت بکر، سواحل زیبا و آثار تاریخی، مقصد مناسبی برای طبیعت‌گردان و دوستداران آرامش است.

صخره‌های مرجانی اطراف جزیره هندورابی، محلی ایده‌آل برای غواصی و لذت بردن از دنیای زیر آب خلیج فارس هستند. در حال حاضر، پرواز مستقیمی به جزیره هندورابی وجود ندارد. می‌توان با پرواز به کیش و سپس با استفاده از قایق یا بالگرد به هندورابی سفر کرد. همینطور، می‌توان از طریق شناور یا لنج از بندرعباس یا قشم به جزیره هندورابی سفر کرد.

 

جزیره خارک؛ منقطه استراتژیک

 

جزیره خارک؛ منقطه استراتژیک

جزیره خارک دارای طبیعتی بکر و متنوع است. سواحل ماسه‌ای، درختان نخل، و کوه‌های مرتفع، منظره‌ای بدیع را به این جزیره بخشیده‌اند. صخره‌های مرجانی اطراف جزیره خارک، محلی ایده‌آل برای غواصی و لذت بردن از دنیای زیر آب خلیج فارس هستند. پروازهای مستقیمی از تهران، مشهد، اصفهان و شیراز به فرودگاه جزیره خارک انجام می‌شود. همینطور، می‌توان از طریق شناور یا لنج از بندر بوشهر به جزیره خارک سفر کرد.

 

جزایر شمال ایران

شمال ایران، نگین سرسبز کشورمان، علاوه بر جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر مانند جنگل، کوه و دریا، یک جزیره هم در خود جا داده است. این جزیره عبارت است از:

 

جزیره آشوراده؛ تنها جزیره شمال ایران

 

جزیره آشوراده؛ تنها جزیره شمال ایران

در بین اسم جزیره های ایران که در مقاله ذکر، جزیره آشوراده کمتر شهرت دارد. این جزیره در بندر ترکمن در استان گلستان واقع شده و فقط ۱۰ کیلومتر با این شهرستان فاصله دارد یکی از زیباترین جزیره های ایران محسوب می‌شود. جزیره آشوراده دارای طبیعتی بکر و دست‌نخورده است. سواحل ماسه‌ای بکر، آب‌های زلال فیروزه‌ای، و پوشش گیاهی متنوع، این جزیره را به بهشت طبیعت‌گردان تبدیل کرده‌اند. جزیره آشوراده مکانی مناسب برای تفریحات مانند شنا، آفتاب گرفتن، قایق‌سواری و پیاده‌روی در طبیعت است. جزیره آشوراده به دلیل تنوع زیستی بالا، محلی برای زندگی گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی است. در این جزیره می‌توان گوزن، خرگوش، روباه، پرندگان مهاجر و انواع مختلف گیاهان را مشاهده کرد.

 

سخن پایانی

جزیره های ایران، چه در پهنه‌ی نیلگون خزر و چه در گرمای خلیج فارس، گنجینه‌هایی بی‌نظیر از زیبایی، تاریخ و فرهنگ هستند. هر کدام از این جزایر دنیایی از شگفتی را در خود جای داده و مقصدی ایده‌آل برای مسافرانی است که به دنبال تجربه‌ای متفاوت می‌گردند. با وجود تمام زیبایی‌ها و پتانسیل‌های موجود، جزایر ایران با چالش‌های متعددی روبرو هستند. تخریب محیط زیست، صید بی‌رویه و آلودگی از جمله این چالش‌ها هستند که گردشگران باید حتماً مد نظر قرار دارند تا این جزایر بکر بیش از پیش تخریب نشوند.

 

سوالات متداول

1- جزیره‌های جنوبی کشور متعلق به کدام استان است؟

جزیره‌ها در چهار استان خوزستان، گلستان، بوشهر و هرمزگان هستند.

2- هزینه سفر به جزایر ایران چقدر است؟

هزینه سفر به جزایر ایران به عوامل مختلفی مانند جزیره مقصد، زمان سفر، نوع اقامتگاه، فعالیت‌ها و تفریحات انتخابی و غیره بستگی دارد.

3- بهترین زمان سفر به جزایر ایران چه موقعی است؟

بهترین زمان سفر به جزایر ایران به آب و هوای منطقه و سلیقه شما بستگی دارد. اگر به دنبال آب و هوای گرم و آفتابی هستید، فصل‌های بهار و پاییز برای سفر به جزایر جنوبی مناسب‌تر هستند. در حالی که برای سفر به جزیره شمالی ایران می‌توانید از تمام فصول سال، به خصوص بهار و تابستان لذت ببرید.

اشتراک گذاری
فیسبوک
واتس اپ
لینکداین
ایکس
تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرسش های پر تکرار