Filter by دسته‌ها
آموزش
اخبار ارز دیجیتال
مجله گردشگری
عناوین مقاله
سر فصل ها
مقالات مرتبط
مجله گردشگری > هر آنچه باید درباره ویزا و انواع ویزا بدانید
هر آنچه باید درباره ویزا و انواع ویزا بدانید

هر آنچه باید درباره ویزا و انواع ویزا بدانید

ویزا یکی از مهمترین مدارک مورد نیاز برای سفرهای بین‌المللی است که گرفتن آن می‌تواند برای مسافران یک چالش مهم باشد. با وجود اهمیت بسیاری که ویزا دارد، آنچه که برای اکثر مسافران پیچیده به نظر می‌رسد، آگاهی درباره انواع ویزا است. هر کشور دارای سیاست‌ها، قوانین، و مقررات مختلفی برای صدور ویزا است همچنین این مقررات ممکن است بسته به ملیت افراد، هدف سفر، و مدت اقامت، تغییر می‌کند.در این مقاله، به بررسی جامع، ویزا چیست و انواع آن می‌پردازیم. همچنین هدف این مقاله، ارائه یک راهنمای کامل و جامع برای مسافرانی است که به دنبال اطلاعات دقیق درباره انواع ویزاها هستند، می‌باشد.

 

ویزا چیست؟

 

ویزا چیست؟

ویزا، یک مجوز یا پذیرش رسمی است که توسط دولت یا مقامات مربوطه یک کشور صادر می‌شود و به شما اجازه ورود به خاک آن کشور را می‌دهد. ویزاها معمولاً به 3 شکل: سفارتخانه‌ای، الکترونیکی و فرودگاهی صادر می‌شود. ویزایی که توسط سفارتخانه و انگشت نگاری گرفته می‌شود، به صورت یک برگه یا برچسب در گذرنامه قرار می‌گیرند. در ویزاهای الکترونیکی، با بارگذاری مدارک در سایت سفارتخانه ویزا به صورت الکترونیکی صادر می‌شوند و به گذرنامه متصل می‌شود.

در ویزاهای الکترونیکی دیگر نیاز به رفتن به سفارتخانه و ثبت اثر انگشت نیست و به راحتی از طریق کارگزاری های اخذ ویزا می‌توانید آن را دریافت کنید. ویزاهای فرودگاهی به این صورت است که در گیت فرودگاه گذرنامه خود را تحویل می‌دهید و بعد از پرداخت هزینه، ویزای خود را دریافت می‌کنید.

گردشگران با داشتن ویزا می‌توانند به‌ صورت موقت و با محدودیت‌های معین به کشور مورد نظر سفر کنند و در آنجا اقامت داشته باشند. اطلاعات ویزا شامل نوع و مدت اعتبار، هدف از ورود (توریستی، تجاری، تحصیلی، کاری و غیره) و تعداد بار مجاز ورود به کشور مقصد همگی به صورت کامل در ویزا درج می‌شوند.

 

انواع ویزا بر اساس هدف از سفر

 

انواع ویزا بر اساس هدف از سفر

ویزا ها را می‌توان بر اساس هدفی که هر فرد از سفر خود دارد تقسیم بندی کرد. دریافت هر ویزا در یکی از دسته‌بندی های زیر قرار می‌گیرد.

 

1- ویزای توریستی

ویزای توریستی یا گردشگری، برای اشخاصی که قصد سفر و بازدید از جاذبه‌های گردشگری کشور دیگری را دارند، صادر می‌شود. مدت اعتبار این نوع ویزا معمولاً کوتاه مدت است و معمولاً به مدت مشخصی نظیر یک ماه تا سه ماه صادر می‌شود. این ویزا برای افرادی که می‌خواهند به کشوری سفر کنند و از جاذبه‌های آن استفاده کنند، مناسب است.

 

2- ویزای کاری

ویزای کار، یکی از پرطرفدارترین انواع ویزاها است که اجازه اشتغال در کشور مقصد را می‌دهد. برای دریافت این ویزا، دعوتنامه کاری از کارفرما لازم است، که متقاضی را به کار دعوت می‌کند. این ویزا مدت زمان مشخصی دارد و پس از انقضای آن، متقاضی باید به کشور خود بازگردد.

 

3- ویزای تجاری

ویزای تجاری برای افرادی که نیاز به شرکت در کنفرانس ها، مذاکرات کاری و انجام معاملات بین المللی دارند، صادر می‌شود و معمولا کوتاه مدت هستند.

 

4- ویزای تحصیلی

ویزای تحصیلی یکی دیگر از انواع ویزا، برای افرادی است که می‌خواهند به کشور دیگر بروند و در آنجا تحصیل کنند. این نوع ویزا به دانشجویان اجازه می‌دهد تا به مدت مشخصی در کشور مورد نظر بمانند و در موسسات آموزشی تحصیل کنند. ویزای تحصیلی معمولاً برای مدت زمان محدودی صادر می‌شود که با پایان یافتن آن، دانشجو می‌تواند درخواست مجدد برای ادامه تحصیل ارسال کند.

 

5- ویزای خانوادگی

اگر یکی از اعضای خانواده در کشور دیگر اقامت داشته باشد اعضای خانواده می‌توانند با گرفتن این نوع ویزا به مدت مشخصی به دیدار فرد بروند.

 

6- ویزای ویژه

این نوع ویزا برای افراد دیپلمات و افراد دولتی صادر می‌شود که برای انجام کارها و امور سیاسی به دیگر کشورها سفر می‌کنند.

 

7- ویزای مذهبی

افرادی که برای مناسبات و آیین های مذهبی قصد سفر به کشورهای دیگر را دارند باید ویزای مذهبی دریافت کنند.

 

8- ویزای ورزشی

مربیان، کادر فنی تیم ها و ورزشکاران برای شرکت در رویدادهای ورزشی در دیگر کشورها باید ویزای ورزشی دریافت کنند.

 

9- ویزای هنری

از دیگر انواع ویزا، ویزای هنری است که گروه های موسیقی، هنرمندان و بازیگران برای شرکت در جشنوارها و رویدادهای هنری نیازمند دریافت این نوع ویزا هستند.

 

10- ویزای پزشکی و درمانی

ویزای پزشکی یا ویزای درمانی برای افرادی صادر می‌شود که برای درمان و معالجه به کشورهای دیگر سفر می‌کنند. افراد متقاضی با ارسال مدارک درمانی خود به کنسولگری می‌تواند ویزا درمانی را دریافت کنند. پس از پایان مدت ویزا و درمان، متقاضی باید به کشور خود بازگردد، اما در صورت نیاز به ادامه درمان امکان تمدید ویزا وجود دارد.

 

انواع ویزا بر اساس تعداد دفعات ورود و خروج به یک کشور

انواع ویزا بر اساس تعداد دفعات ورود و خروج به یک کشور

علاوه بر اینکه ویزا ها بر اساس هدف سفر تعیین می‌شوند چند نوع ویزا داریم که بر اساس تعداد ورود و خروج به کشورهای مقصد نیز تقسیم بندی می‌شود.

 

1- ویزای یک‌بار ورود یا سینگل

منظور از ویزای یکبار ورود این که زمانی که افراد به کشور مقصد وارد می‌شوند اگر از آن کشور خارج شوند امکان ورود مجدد را ندارند. در این نوع ویزا حتی اگر هنوز ویزا اعتبار داشته باشد باید درخواست مجدد برای ویزا ثبت کنند.

 

2- ویزای دوبار ورود یا دابل

در ویزا دوبار ورود می‌توان در مدتی که ویزا اعتبار دارد دو بار به کشور مقصد وارد شد و خارج شد و نیاز به درخواست مجدد برای ویزا ندارند.

 

3- ویزای چندبار ورود یا مولتیپل

در ویزاهای مولتیپل تا زمانی که ویزا افراد اعتبار داشته باشند می‌تواند به تعداد دفعات به آن کشور ورود کنند و خارج شوند.

 

4- ویزای ترانزیت فرودگاهی

در بعضی مواقع نیاز است برای سفر به کشور دیگر به مدت کوتاهی در فرودگاه یک کشور واسطه توقف کرد. با ویزای ترانزیت مسافران اجازه تردد در فرودگاه آن کشور را دارند اما نمی‌توانند از فرودگاه خارج شوند.

 

انواع ویزا برای مهاجرت

 

انواع ویزا برای مهاجرت

انواع ویزا به طور کلی به دو دسته مهاجرتی و غیر مهاجرتی تقسیم می‌شوند. افرادی که ویزای مهاجرتی دریافت می‌کنند، می‌توانند تا آخر عمر در کشور مورد نظر خود اقامت داشته باشند. اما افرادی که ویزای غیر مهاجرتی دارند، فقط مجاز به اقامت موقت در کشور مقصد هستند. تمام انواع ویزا های اشاره شده، از جمله ویزای کاری، توریستی، تحصیلی و غیره جزو ویزاهای غیر مهاجرتی محسوب می‌شوند.

بعضی از ویزاهای غیر مهاجرتی در شرایط خاص می‌توانند به ویزای مهاجرتی تبدیل شوند. به عنوان مثال، اگر شما توانایی کار کردن در کانادا با ویزای کاری به مدت سه سال را داشته باشید، می‌توانید آن را تمدید کنید و پس از حدود 5 سال می‌توانید برای ویزای اقامت درخواست دهید. ویزای اقامت در ابتدا به صورت موقت صادر می‌شود و سپس متقاضی می‌تواند برای اقامت دائم اقدام کند. همچنین یکی از ویژگی های مثبت برای افرادی که ویزای مهاجرتی دارند این است که به راحتی می‌تواند ویزا کارت دریافت کنند.

 

ویزا کارت چیست و انواع ویزا کارت

 

ویزا کارت چیست و انواع ویزا کارت

ویزا کارت یک کارت اعتباری بین‌المللی است که توسط شرکت ویزا که یک شرکت چند ملیتی است، صادر می‌شود. این کارت به افراد این امکان را می‌دهد که با استفاده از آن پرداخت‌ها و خریدهای خود را در فروشگاه‌های آنلاین، به صورت پرداخت ارزی انجام دهند. ویزا کارت به عنوان یکی از رایج‌ترین و مورد قبول‌ترین ابزارهای پرداخت در سراسر جهان شناخته می‌شود.

برای استفاده از ویزا کارت، فرد باید یک حساب بانکی داشته باشد و معمولاً وابسته به حساب بانکی خود می‌تواند یک ویزا کارت دریافت کند. ویزا کارت‌ها معمولا در سه نوع: کارت‌های اعتباری(Credit Cards)، کارت‌های اعتباری دبیت (Debit Cards)و ویزا کارت‌های پیش‌پرداخت(Prepaid Cards) وجود دارند. هر یک از این انواع کارت‌ها ویژگی‌ها و محدودیت‌های مختلفی دارند، اما هدف نهایی آنها امکان پرداخت به صورت الکترونیکی در سرتاسر جهان است.

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم انواع ویزا را مورد بررسی قرار دهیم و هر فرد با توجه به نیازهای فردی می‌تواند یکی از انواع ویزا را دریافت کند. شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت هر نوع ویزا بستگی به شرایط هر کشور دارد. در واقع دریافت ویزا یک مجوز برای ورود به دنیای دیگر و کسب تجربه های جدید است.

 

سوالات متداول

1- ویزای شینگن چیست؟

ویزای شینگن یک نوع ویزای مشترک است که توسط 26 کشور عضو اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از معاهده شینگن توافق شده است. این ویزا امکان ورود و خروج به کشورهای عضو را به صورت آزاد فراهم می‌کند.

2- برای رفتن به کشورهای دیگر حتما باید ویزا گرفت؟

بعضی از کشورها براساس توافقات سیاسی با سایر کشورها، گرفتن ویزا را لغو کردند و رفت و آمد بدون ویزا است.

3- به کدام کشورهای اروپایی بدون ویزا می‌توان رفت؟

در حال حاضر با پاسپورت ایرانی می‌توان به کشورهای اروپایی ترکیه، گرجستان و روسیه سفر کرد.

اشتراک گذاری
فیسبوک
واتس اپ
لینکداین
ایکس
تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرسش های پر تکرار