10:10 | سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403

استخر نقدینگی (Liquidity pool) چیست؟

استخرهای نقدینگی یا «liquidity pool» به کاربران سراسر جهان این امکان را می دهند تا بدون نیاز به بازارسازان متمرکز قدیمی، ارزهای دیجیتال را در صرافی‌ های غیرمتمرکز و دیگر پلتفرم‌ های DeFi خرید و فروش کنند. درواقع استخر نقدینگی مجموعه ‌ای از ارزهای دیجیتال یا توکن‌ هایی است که در یک قرارداد هوشمند قفل شدند. این رمز ارزها برای تسهیل معاملات بین دارایی‌ ها در یک صرافی غیرمتمرکز استفاده می ‌شود. این نوع استخرها به جای بازارهای سنتی، از پلتفرم ‌های مالی غیرمتمرکز دیفای و بازارساز خودکار(AMM) استفاده می ‌کنند. چنین مواردی امکان داد و ستد دارایی ‌های دیجیتال را به صورت خودکار و بدون مجوز از طریق استفاده از استخرهای نقدینگی فراهم می ‌کند. اگر می خواهید بدانید که استخر نقدینگی چیست و چگونه می توانید از آن کسب درآمد کنید، تا پایان این مقاله با ما باشید.

 

استخر نقدینگی چیست؟

عرصه دیفای (DeFi)، یکی از پرطرفدار ترین ابعاد ارز دیجیتال به شمار می رود که در طی چند سال اخیر، روز به روز مورد محبوبیت بیشتری واقع می شود. استخرهای نقدینگی کریپتو نقش اساسی در اکوسیستم مالی غیرمتمرکز دیفای ایفا می کنند. به ویژه هنگامی که صحبت از مبادلات غیرمتمرکز DEX می شود. استخر نقدینگی مکانیزمی است که به وسیله آن کاربران می توانند دارایی های خود را در قرارداد های هوشمند DEX جمع کنند و نقدینگی دارایی را برای معامله گران به وجود آورند. استخرهای نقدینگی، به امور دیفای سرعت بخشیده و باعث بهبود عملکرد آن می شوند. قبل از اینکه سازندگان بازار خودکار AMM  وارد بازی شوند، نقدینگی بازار کریپتو چالشی بزرگ برای صرافی ها در اتریوم محسوب می شد.

در آن زمان، صرافی ها یک فناوری جدید با رابط کاربری پیچیده بودند و تعداد خریداران و فروشندگان کم بود. بنابراین یافتن افراد کافی برای تجارت به طور منظم کار سختی به نظر می رسید. AMM این مشکل محدودیت نقدینگی را با ایجاد استخرهای نقدینگی و ارائه انگیزه به تامین کنندگان نقدینگی برای تامین دارایی های این استخرها، بدون نیاز به واسطه های شخص ثالث، برطرف کرد. هر چه دارایی ‌ها در یک استخر بیشتر باشد و نقدینگی آن افزایش یابد ، تجارت در صرافی‌ های غیرمتمرکز نیز تسهیل می شود.

استخر نقدینگی

نحوه کار استخر نقدینگی

یک استخر نقدینگی رمزنگاری، باید به طوری طراحی شود که ارائه‌ دهندگان نقدینگی را تشویق کند دارایی ‌های خود را به اشتراک بگذارند. به همین دلیل است که اکثر ارائه‌ دهندگان نقدینگی از صرافی‌ هایی که توکن‌ ها را بر اساس آن جمع می ‌کنند، تخفیف کارمزد معاملات پاداش می گیرند. هنگامی که یک کاربر یک استخر را با نقدینگی تامین می کند، ارائه دهنده اغلب با توکن های ارائه دهنده نقدینگی پاداش می گیرد. توکن های LP به خودی خود می توانند دارایی های ارزشمندی باشند. این توکن ها می توانند در اکوسیستم DeFi در ظرفیت های مختلف مورد استفاده قرار گیرند. به این شکل هم نقدینگی صرافی ها تامین می شود و هم روند غیر متمرکز پروتکل دیفای حفظ می شود.

 

ویژگی های استخر نقدینگی

هر معامله گر با تجربه ای که در بازارهای سنتی یا ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشد، می تواند در مورد معایب احتمالی ورود به بازاری با نقدینگی کم به شما بگوید. یکی از مسائل بسیار نگران کننده در صرافی ها، مفهوم لغزش (slippage) است. خواه ارز دیجیتال با سقف پایین باشد یا سهام ، لغزش هنگام تلاش برای ورود یا خروج، هر معامله ای نگران کننده خواهد بود. اصطلاح لغزش تفاوت بین قیمت مورد انتظار یک معامله و قیمتی است که در آن انجام می شود. لغزش در دوره‌ هایی با نوسانات بیشتر رایج است، و همچنین می‌ تواند زمانی رخ دهد که یک سفارش بزرگ اجرا می ‌شود. اما حجم کافی در قیمت انتخاب ‌شده برای حفظ اسپرد پیشنهاد و تقاضا وجود ندارد.

این قیمت سفارش بازار که در زمان‌ های نوسانات بالا یا حجم کم در مدل دفتر سفارش سنتی استفاده می ‌شود، به وسیله پیشنهاد و تقاضای دفترچه سفارش برای یک جفت معاملاتی معین تعیین می‌ گردد. این بدان معنی است که این نقطه میانی بین آنچه فروشندگان مایل به فروش دارایی هستند و قیمتی است که خریداران مایل به خرید آن هستند. با این حال، نقدینگی پایین می ‌تواند لغزش بیشتری را به همراه داشته باشد و قیمت معاملاتی انجام‌ شده می ‌تواند بسیار بیشتر از قیمت سفارش اصلی بازار باشد.

هدف استخرهای نقدینگی حل مشکل بازارهای غیر نقدینگی با تشویق خود کاربران به ارائه نقدینگی ارز دیجیتال برای سهمی از کارمزد معاملات است. تجارت از طریق پروتکل های استخر نقدینگی مانند Bancor یا Uniswap نیازی به تطابق خریدار و فروشنده ندارد. این بدان معناست که کاربران می توانند به سادگی توکن ها و دارایی های خود را با استفاده از نقدینگی که توسط کاربران ارائه و از طریق قراردادهای هوشمند انجام می شود مبادله کنند.

دریافت پاداش از استخر نقدینگی

نحوه دریافت پاداش در Liquidity pool

معمولاً، یک ارائه‌ دهنده نقدینگی رمزنگاری، توکن‌ های LP را متناسب با مقدار نقدینگی که به استخر عرضه کرده است، دریافت می‌ کند. هنگامی که یک استخر معامله را تسهیل می کند، کارمزد مشخصی به طور متناسب بین دارندگان توکن LP توزیع می شود. برای اینکه ارائه ‌دهنده نقدینگی ، نقدینگی را که به شبکه اعطا کرده را باز پس بگیرد (علاوه بر کارمزده ای جمع‌ آوری شده از بخش خود)، توکن‌ های LP آن نیز باید از بین بروند. استخرهای نقدینگی به لطف الگوریتم‌ های AMM که قیمت توکن‌ ها را نسبت به یکدیگر در هر استخر خاصی حفظ می‌ کنند، ارزش‌ بازار منصفانه را برای توکن‌ هایی که در اختیار دارند ارائه می دهند.

استخرهای نقدینگی در پروتکل‌ های مختلف ممکن است از الگوریتم ‌هایی استفاده کنند که کمی متفاوت هستند. به عنوان مثال استخر نقدینگی یونی سواپ (Uniswap) از یک فرمول ثابت محصول برای حفظ نسبت قیمت استفاده می کنند. بسیاری از پلتفرم های DEX  نیز از مدل مشابهی بهره می برند. این الگوریتم کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که یک استخر به طور مداوم نقدینگی بازار کریپتو را با مدیریت هزینه و نسبت توکن های مربوطه با افزایش مقدار تقاضا فراهم می کند.

 

جمع بندی

استخر های نقدینگی پروتکل خاص و خارق العاده ای هستند. این پروتکل ها با قابلیت های خود بازارهای سنتی را از رده خارج کردند. در نتیجه یک سیستم غیر متمرکز و امن برای خرید و فروش ارز دیجیتال به تریدرها ظهور کرد. استخر نقدینگی به اکوسیستمی می گویند که با کمک بازار ساز های خودکار یا AMM، نقدینگی مورد نیاز صرافی ها را تامین می کند. این اتفاق امکان تمرکز زدایی هر چه بیشتر را برای صرافی رقم می زند. این نوع بازار سازها نسبت به بازار های سنتی پیشرفته تر بوده و توسط خود افراد شبکه نقدینگی تامی نمی شود. به همین ترتیب در این مقاله توضیح دادیم که استخر نقدینگی چیست؟ و همه چیز درباره این پروتکل منحصر به فرد توضیح دادیم.

اشتراک گذاری

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
عضویت
آگاه شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها

تازه ها

سایت معتبر کوین گکو (Coingecko) از زمان آغاز فعالیت خود در سال 2014، بیش از 24 هزار ارز
به‌گزارش cryptodaily.co.uk، تنظیم‌کننده‌های مالی در کشور استرالیا در حال برنامه‌ریزی
به‌گزارش coingape.com، در روزهای گذشته شاهد افزایش فشار فروش بیت کوین و بسیاری دیگر از
به‌گزارش cointelegraph.com، کارمزدهای گس شبکه اتریوم به کمترین میزان در 6 ماه گذشته رسیده

منتخب

مطالب مشابه

سایت معتبر کوین گکو (Coingecko) از زمان آغاز فعالیت خود در سال 2014، بیش از 24 هزار ارز
به‌گزارش cryptodaily.co.uk، تنظیم‌کننده‌های مالی در کشور استرالیا در حال برنامه‌ریزی
به‌گزارش coingape.com، در روزهای گذشته شاهد افزایش فشار فروش بیت کوین و بسیاری دیگر از
به‌گزارش cointelegraph.com، کارمزدهای گس شبکه اتریوم به کمترین میزان در 6 ماه گذشته رسیده