Filter by دسته‌ها
آموزش
اخبار ارز دیجیتال
مجله گردشگری
عناوین مقاله
سر فصل ها
مقالات مرتبط
مجله ارز دیجیتال > تحلیل رمز ارزها > تحلیل تکنیکال > الگوی چکش چیست؟ راهنمای تحلیل تکنیکال با الگوی چکش
الگوی چکش چیست؟ راهنمای تحلیل تکنیکال با الگوی چکش

الگوی چکش چیست؟ راهنمای تحلیل تکنیکال با الگوی چکش

الگوی چکش یا Hammer از پرکاربردترین الگوهای پرایس اکشن است. این الگو از نمایش نمودار با استفاده از کندل استیک به‌ دست می‌آید. از تحلیلگری به کمک الگوی چکش، می‌توان نکات زیادی را در تحلیل تکنیکال استخراج کرد که مهم‌ترین آن‌ها شناسایی تغییر روند نمودار است. اما الگوی چکش چیست و چه مشخصات ظاهری‌ای دارد؟ شیوه کار کردن با این الگو به چه صورت است؟ چه پیام‌هایی از این الگو برای تحلیلگر قابل استخراج است؟ آیا نقاط ضعفی هم می‌توان برای این الگوی تحلیل تکنیکال برشمرد؟ این‌ها سوالات مهمی است که در ادامه مقاله، مفصل درباره آن‌ها بحث می‌شود.

الگوی چکش چیست؟

الگوی چکش چیست؟

نام‌گذاری الگوی Hammer یا چکش کاملاً به‌ دلیل شکل ظاهری کندل‌ها در این الگو است. در حالت کلی، الگوی چکش از یک بدنه کوچک (معمولاً مربعی) تشکیل می‌شود که به سایه بلندی متصل است. معمولاً طول سایه متصل حدود دو تا سه برابر پهنای بدنه کندل است. نکته مهم این است که سایه کندل در قسمت زیر بدنه تشکیل می‌شود. از این نظر، شکل این کند‌ل‌ کاملاً مشابه چکش است. به کمک این الگوی کندل استیک، تحلیل‌گر تشخیص می‌دهد که روند نزولی تغییر جهت داده است و روند صعودی آغاز خواهد شد.

📝بیشتر بدانیم: آموزش کندل استیک

معمولاً در نمودار، این چکش‌ها با رنگ‌های سبز یا قرمز دیده می‌شوند. درباره اهمیت این رنگ‌ها در ادامه بیشتر توضیح داده می‌شود، اما بدنه و سایه هریک نشان‌دهنده چه مفاهیمی هستند؟ بدنه الگوی چکش نشانه تفاوت بین قیمت باز شدن و بسته شدن یک دارایی در طول مدت معامله در بازار است. درحالی که اندازه سایه نشان‌دهنده تفاوت بین بیشترین و کمترین قیمت روز آن دارایی است. نکته مهم این است که الگوی چکش همواره در روندهای نزولی قیمت دارایی شکل می‌گیرد، اما ایجاد آن‌ها همواره به‌ منزله پایان روند نزولی نیست، بلکه باید عوامل دیگری نیز در این زمینه بررسی شود تا بتوان درباره پایان روند نزولی و آغاز یک روند روبه‌رشد، تحلیل درستی ارائه کرد.

چگونه اعتبار الگوی چکش در تحلیل تکنیکال را بررسی کنیم؟

چگونه اعتبار الگوی چکش در تحلیل تکنیکال را بررسی کنیم؟

شکل‌گیری الگوی‌های پرایس اکشن در نمودار همواره نتایج یکسانی به‌ دنبال ندارد. در عین حال، نشانه‌هایی برای ارزیابی اعتبار هر الگوی قیمت وجود دارند که توجه به‌ آن‌ها بسیار مهم و راهگشاست. در خصوص الگوی چکش هم می‌توان به 4 نکته مهم و کلیدی اشاره کرد:

  1. انتهای سایه الگو نشان‌دهنده محدوده حمایتی قیمت دارایی است. توجه به این نکته ضروری است که هرچه طول این سایه بلندتر باشد، بدون شک، اعتبار این الگو بیشتر خواهد بود.
  2. یکی دیگر از نشانه‌هایی که موجب افزایش اعتبار الگوی چکش است، شکل‌گیری سه کندل نزولی پیش از چکش است. منظور از کندل نزولی، آن است که سطح قیمتی کندل پایین‌تر از کندل قبلی خود باشد.
  3. مهر تأیید بر کندل چکش زمانی می‌خورد که کندل‌های بعد از آن، کاملاً حالت صعودی به خود بگیرند.
  4. برای تأیید قدرت الگوی چکش، به حجم معاملات زیاد در زمان شکل‌گیری کندل چکش نیاز است.
📝بیشتر بدانیم: پرایس اکشن چیست؟

با وجود نکاتی که اشاره شد، نمی‌توان از الگوی چکش به‌تنهایی برای خرید و فروش دارایی‌ها استفاده کرد و باید به کمک دیگر ابزارهای تحلیل تکنیکال، از صحت و اعتبار نتایج اعتماد بیشتری حاصل کرد.

انواع الگوی چکش چیست؟

باید توجه داشته باشید که چکش در نمودار قیمت به شکل‌های مختلف ظاهر می‌شود. این کند‌ل‌ها به دو صورت سبز رنگ و قرمز رنگ در نمودارها ظاهر می‌شوند. دسته‌بندی کندل‌های چکش نیز بر همین مبنا، به دو دسته صعودی و نزولی انجام می‌شود که عبارت‌اند از:

الگوی چکش صعودی

۱. الگوی چکش صعودی

کندل صعودی نشان‌دهنده آن است که قیمت یک سهم در پایان معاملات، بیشتر از قیمت آن در هنگام بازگشایی در همان روز بوده است. کندل‌های صعودی در نمودار به رنگ سبز مشخص می‌شوند. از نظر مفهومی، کندل چکش در روند صعودی نشان‌دهنده آن است که خریداران به‌حدی قدرتمند بودند که نه‌تنها ابتکار عمل را از دست فروشندگان خارج کرده‌اند، بلکه با خرید بسیار سنگین، قیمت دارایی را به بیشتر از زمان بازگشایی آن در ابتدایی روز رسانده‌اند.

الگوی چکش نزولی

۲. الگوی چکش نزولی

کندل چکش قرمز رنگ در نمودار به نام کندل چکش نزولی شناخته می‌شود که نشان‌ می‌دهد با وجود تضعیف فروشندگان، باز هم قیمت سهام کمتر از قیمت آن در زمان بازگشایی بسته شده است. در عمل، وقتی الگوی چکش نزولی رخ می‌دهد، نشان‌دهنده آن است که با وجود آنکه خریداران موفق شده‌اند روند نزولی را به صعودی تغییر دهند، هنوز آن‌قدر خرید ندارند تا قیمت پایانی دارایی به بالاتر از زمان بازگشایی آن در ابتدای روز برسد.

راهنمای معامله با الگوی چکش در تحلیل تکنیکال

راهنمای معامله با الگوی چکش در تحلیل تکنیکال

شما می‌توانید از الگوی چکش در تحلیل تکنیکال به‌عنوان یک ابزار در ستاپ معاملاتی استفاده کنید. در عین حال، 2 مورد از رایج‌ترین استراتژی‌های معاملاتی بر پایه الگوی چکش را در این قسمت بررسی می‌کنیم:

1. استراتژی تایید روند

در این استراتژی، معامله‌گر منتظر می‌ماند تا کندل بعد از الگوی چکش تأیید کند که روند صعودی آغاز شده است. کندل تأیید می‌تواند کندل صعودی با بدنه بلند باشد که بالاتر از قیمت بسته‌شدن کندل چکش بسته شود. بدیهی است که هرچه بدنه کندل صعودی بعدی بلندتر باشد، صحت الگوی چکش بیشتر تأیید می‌شود. البته این استراتژی تقریباً با چاشنی احتیاط زیادی همراه است و می‌تواند به ازدست‌رفتن فرصت معاملاتی منجر شود.

2. استراتژی شکست خط روند

در این استراتژی، معامله‌گر منتظر می‌ماند تا قیمت از خط روند نزولی، که قبل از الگوی چکش شکل گرفته است، عبور کند. عبور قیمت از خط روند، تأییدی بر بازگشت روند به سمت صعود است. بنابراین، در این استراتژی باید با ترسیم خط روند در تایم فریم مدنظر، صحت و سقم الگوی چکش را با شکست خط روند تأیید کنید.

الگوی چکش وارونه یا معکوس چیست؟

الگوی چکش وارونه یا معکوس چیست؟

از نظر مفهوم و عملکرد، بین کندل چکش و چکش وارونه تفاوتی وجود ندارد و هر دو آن‌ها نشان‌دهنده الگوی بازگشت صعودی هستند که در انتهای یک روند نزولی شکل می‌گیرد. اما از نظر شکل ظاهری، الگوی چکش وارونه با الگوی چکش تفاوت دارد. در کندل چکش، بدنه در بالا تشکیل می‌شود و سایه در پایین آن شکل می‌گیرد.

درحالی‌که در کندل چکش وارونه، بدنه در پایین تشکیل می‌شود و سایه در بالای آن وجود دارد که طول آن دو تا سه برابر بدنه است. البته گاهی اوقات ممکن است دم خیلی کوچکی نیز وجود داشته باشد که کاملاً قابل اغماض است و می‌توان آن را نادیده گرفت. تقریباً تمام آنچه درباره کندل چکش گفته شد، درباره کندل چکش وارونه نیز صادق است.

تفاوت الگوی چکش با کندل مرد به دار آویخته

تفاوت الگوی چکش با کندل مرد به دار آویخته

بعضا تحلیل‌گران در تشخیص الگوی چکش و کندل مرد به‌دار آویخته دچار اشتباه می‌شوند. الگوی چکش و کندل مرد به‌دارآویخته، هر دو الگوهای کندلی برگشتی هستند که در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شوند. هر دو الگو از نظر ظاهری بدنه کوچک و سایه پایینی بلند دارند. با وجود شباهت‌هایی که این دو الگو دارند، تفاوت‌های مهمی نیز بین آن‌ها وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد.

الگوی چکش در انتهای روند نزولی شکل می‌گیرد، اما کندل مرد به‌دارآویخته در انتهای روند صعودی ایجاد می‌شود. الگوی چکش بدنه کوچکی دارد، اما ممکن است کندل مرد به‌دار‌آویخته بدنه بزرگ‌تری داشته باشد. الگوی چکش نشان‌دهنده احتمال آغاز روند صعودی است، اما کندل مرد به‌دارآویخته نشان‌دهنده احتمال شروع روند نزولی است. الگوی چکش نسبت به کندل مرد به‌دارآویخته، الگوی قوی‌تر و قابل اعتمادتری است.

کلام پایانی

در این مقاله بررسی شد که الگوی چکش چیست و چه کاربردی در تحلیل تکنیکال دارد. اهمیت کندل چکش در کمک به‌تشخیص تغییر روند نزولی و صعودی است. تجربه نشان می‌دهد که تشخیص به‌موقع این موضوع باعث می‌شود تا فرصت‌های معاملاتی قابل توجهی پیش روی تریدرها قرار بگیرد. ضمن اینکه جلوی ضرر و زیان سنگین معامله‌گران را می‌گیرد. شما باید از الگوی چکش در کنار سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال برای تشخیص زمان دقیق تغییر جهت روندها استفاده کنید.

پرسش های پر تکرار

الگوی چکش یک الگوی قیمت برگشتی است.

الگوی چکش زمانی تشکیل می‌شود که نمودار روند نزولی را تجربه می‌کند. تشکیل الگوی چکش قرمز، کمک می‌کند تا بخشی از کاهش قیمت جبران شود و نشانه‌ای از پایان روند نزولی است.

اسیلاتورهایی مانند RSI و استوکاستیک که مناطق اشباع فروش و خرید را مشخص می‌کنند، در ترکیب با الگوی چکش، سیگنال‌های دقیق‌تری به‌دست می‌دهند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *