Filter by دسته‌ها
آموزش
اخبار ارز دیجیتال
مجله گردشگری
عناوین مقاله
سر فصل ها
مقالات مرتبط
مجله گردشگری > گردشگری ایران > جاهای دیدنی > جاهای دیدنی قزوین؛ سفر به سوی جاذبه های ناشناخته
جاهای دیدنی قزوین؛ سفر به سوی جاذبه های ناشناخته

جاهای دیدنی قزوین؛ سفر به سوی جاذبه های ناشناخته

قزوین، شهر با عناوین و القاب متعدد، از جمله پایتخت خوشنویسی ایران، گویی برگ زرینی از تاریخ و فرهنگ غنی ایران را در آغوش خود جای داده است. قدمت چند هزارساله این شهر، حکایات و ناگفته‌های بسیاری را در دل بناهای تاریخی، نقش و نگارها و معماری بی‌نظیرش نهفته دارد. قزوین در دوران صفویه، به عنوان دارالسلطنه، رونق و شکوه خاصی داشت و به واسطه قرارگیری در مسیر جاده ابریشم، به عنوان شاهراه و مرکز تجارت ایران شناخته می‌شد. طبیعت خاص و بکر قزوین و روستاهای اطراف آن هم که دیگر نیازی به تعریف و تمجید ندارد.

در ادامه، سفری مجازی به جاهای دیدنی قزوین خواهیم داشت و با برخی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز و مبهوت‌کننده آن آشنا می‌شویم؛ جاذبه‌هایی که نام قزوین را به عنوان جواهری نفیس در میان مقاصد گردشگری ایران به درخشش درآورده‌اند.

آشنایی با مکان های تاریخی قزوین

قزوین یکی از شهرهای اصیل ایران است که در گذر زمان، دستخوش دگرگونی‌های مختلفی شده است. قزوین، سال‌ها پایتخت ایران بوده و بسیاری از مورخین حتی بر این باورند که برای ساخت بناهای تاریخی مشهور اصفهان از سبک معماری قزوین الهام گرفته شده است. در ادامه این مطلب، به دیدنیهای تاریخی قزوین اشاره می‌شود.

سرای سعدالسلطنه

سرای سعدالسلطنه؛ بزرگترین کاروانسرای داخل شهری ایران

خیابان امام خمینی قزوین، گویی گنجینه‌ای از جاهای تفریحی قزوین را در خود جای داده است. در میان این انبوه از زیبایی‌ها، سرای سعدالسلطنه با شکوه و عظمت خود، خودنمایی می‌کند. برای گردشگرانی که از خود می‌پرسند جاهای دیدنی قزوین کجاست، معمولاً سرای سعدالسلطنه توصیه می‌شود. سرای سعدالسلطنه، یکی از دیدنی های قزوین، به دستور سعدالسلطنه، حاکم قزوین، بنا شده است که با وسعت سه هکتاری، لقب بزرگ‌ترین کاروانسرای درون‌شهری ایران و همچنین وسیع‌ترین کاروانسرای سرپوشیده جهان را به خود اختصاص داده است.

📝بیشتر بدانیم: معماری سنتی ایران

سعدالسلطنه که در طول دوران حکمرانی خود، بناهای ماندگاری همچون مسجد جامع قزوین و چهل‌ستون را نیز احداث کرده است، در ساخت این مجموعه نیز سنگ تمام گذاشته و شاهکاری از معماری ایرانی را به نمایش گذاشته است. سرای سعدالسلطنه با داشتن بخش‌های مختلفی همچون مسجد، چایخانه، چهارسو، تیمچه، شترخان، سراهای تو در تو و حمام‌های تاریخی، مکانی ایده‌آل برای گشت و گذار و آشنایی با فرهنگ و هنر ایرانی است.

کاخ موزه چهلستون

کاخ موزه چهلستون؛ بازمانده ای از شکوه معماری صفوی

در میدان آزادی قزوین، باغی باصفا با عمارتی کلاه فرنگی در مرکز خود، خودنمایی می‌کند. این عمارت هشت ضلعی که کاخ موزه چهلستون نام دارد، تنها بازمانده از کاخ‌های سلطنتی شاه تهماسب یکم است. کاخ چهلستون قزوین، با وجود شباهت اسمی به کاخ چهلستون اصفهان، بنایی متفاوت است. دلیل نامگذاری این بنا به چهلستون، انعکاس تصویر ستون‌های آن در آبنمای مقابل و توهم ایجاد ستون‌های بیشتر است. این کاخ دو طبقه، با ستون‌های آجری و طاق‌های کاشی‌کاری شده، ایوانی زیبا با پنجره‌های مشبک و رنگارنگ دارد. بی‌دلیل نیست که کاخ موزه چهلستون قزوین در دسته دیدنیهای قزوین قرار گرفته است.

مسجد و مدرسه صالحیه

مسجد و مدرسه صالحیه؛ مهد علم و دانش در قزوین

در میان بافت تاریخی قزوین، بنایی باشکوه با قدمتی بیش از ۱۵۰ سال خودنمایی می‌کند. این بنا که زمانی بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین مرکز علمیه اسلامی قزوین بود، با نام مسجد و مدرسه صالحیه شناخته می‌شود. مسجد و مدرسه صالحیه یکی از جاهای دیدنی شهر قزوین است که در در بخش غربی خیابان مولوی این شهر قرار گرفته است.

بازار تاریخی قزوین

بازار تاریخی قزوین؛ گشتی در هزار توی تاریخ و معماری

بازار تاریخی قزوین با قدمت چند صد ساله و وسعت چشمگیرش، بدون شک یکی از بهترین جاهای دیدنی قزوین است. این بازار کهن با مساحتی حدود ۱۴ هکتار، مجموعه‌ای از حجره‌ها و بناهای تاریخی است که هر کدام روایتگر داستانی از فراز و نشیب‌های تاریخ ایران هستند. ارزش و اعتبار این بازار به حدی است که در فهرست میراث گردشگری ایران به ثبت رسیده و به عنوان یکی از سه مرکز اقتصادی مهم کشور شناخته می‌شود.

📝بیشتر بدانیم: مکان های تاریخی ایران

آشنایی با جاذبه های طبیعی و جاهای دیدنی قزوین

تصور کنید در میان کوه‌های سر به فلک کشیده البرز قدم می‌زنید، نسیم خنک کوهستانی صورتتان را نوازش می‌دهد و صدای دل‌انگیز رودخانه‌ای خروشان در گوشتان طنین‌انداز می‌شود. دره‌های سرسبز و پر از گل و گیاه، منظره‌ای بی‌بدیل پیش روی شما قرار می‌دهند. جالب است بدانید که جاذبه های طبیعی قزوین تمام این توصیفات در خود جا داده‌اند. اگر به دنبال آرامش و سکوت هستید، می‌توانید به مناطق ییلاقی قزوین بروید و در خنکای نسیم کوهستان، از طبیعت بکر لذت ببرید. در ادامه این مطلب، به جاذبه های طبیعی قزوین اشاره می‌شود.

دریاچه اوان؛ الماس درخشان قزوین

دریاچه اوان؛ الماس درخشان قزوین

دریاچه اوان هم در لیست جاهای دیدنی قزوین قرار دارد. این دریاچه با با آب‌های زلال و شفاف خود، گویی تصویری از آسمان را در اعماق خود جای داده است. این دریاچه که در اثر رانش زمین و فرسایش در طی 500 سال گذشته به وجود آمده، با وسعتی بیش از 70 هزار متر مربع، در دامنه کوه خشچال خودنمایی می‌کند. اطراف دریاچه پوشیده از درختان گردو، سیب، گیلاس، آلبالو، فندق، بید، چنار و سنجد است و گیاهان کمیابی مانند شیرین بیان، کنگر و گون نیز در این منطقه دیده می‌شوند. دریاچه اوان همینطور یکی از جاهای دیدنی شهر قزوین برای عکاسی هم محسوب می‌شود.

الموت

الموت؛ سفری به سرزمین تاریخ و طبیعت

الموت یکی از بهترین جاهای دیدنی قزوین به شمار می‎رود. این منطقه متشکل از کوه‌های سر به فلک کشیده و باغ‌های گیلاس است. در اواخر زمستان و اوایل بهار، شکوفه‌های گیلاس زیبایی خیره‌کننده‌ای به این منطقه می‌بخشند و گویی شما را به ژاپن می‌برند. در تابستان نیز، خنکی و طراوت کوهستان، الموت را به مکانی عالی برای فرار از گرمای طاقت‌فرسای شهر تبدیل می‌کند.

آوج و کوهین

آوج و کوهین؛ ییلاق های خنک در نزدیکی قزوین

اگر به دنبال فرار از گرمای تابستان و تجربه خنکای دل‌انگیز ییلاق هستید، آوج و کوهین دو مقصد ایده‌آل در نزدیکی قزوین هستند. این مناطق با طبیعت بکر و روستاهای خوش آب و هوا، می‌توانند بهترین ییلاق را برای شما رقم بزنند. در آوج و کوهین می‌توانید به فعالیت‌های مختلفی مانند کوهنوردی، چادر زدن، گشت و گذار در طبیعت و چشیدن غذاهای محلی بپردازید. همچنین می‌توانید از محصولات تازه و ارگانیک این مناطق مانند سیب، گردو، آلبالو و گیلاس خریداری کنید.

سخن پایانی

در این مطلب، سعی شد به این پرسش پاسخ داده شود که قزوین چه جاهای دیدنی دارد. شاید آن طور که باید برای بازدید از دیدنی‌های قزوین و جای‌جای این شهر برنامه وجود نداشته باشد. بسیاری از گردشگران، بدون هیچ برنامه‌ریزی قبلی به قزوین سفر می‌کنند و از دیدن بسیاری از جاهای دیدنی شهر قزوین محروم می‌مانند. با کسب اطلاعات از جاهای دیدنی قزوین، می‌توانید بهترین برنامه سفر را برای خود و خانواده و دوستانتان بچینید و از تمام لحظات سفرتان به این شهر لذت ببرید.

پرسش های پر تکرار

مثل سایر شهرها، بهار بهترین فصل سفر به قزوین است. ولی در تابستان نیز یک مقصد خنک برای گردشگری است. همچنین طبیعت و شهر قزوین در پاییز بسیار تماشایی و منحصر به‌فرد است.

قیمه نثار، دیماج، حلیم، آش دوغ و شیرین پلوی قزوینی از جمله غذاهای مشهور قزوین محسوب می‌شوند.

خوراکی‌هایی مثل پسته، فندق، زغال اخته، انگور و کشمش و صنایع دستی مثل گلیم بافی، نواربافی، فرش بافی، گیوه دوزی، مشبک فلز، موج بافی و غیره از سوغاتی‌ های مشهور قزوین به شمار می‌روند.

در صورتی که قصد دارید با ماشین شخصی سفر کنید، می‌توانید از آزادراه تهران کرج و سپس کرج به قزوین خود را به این شهر برسانید.

انواع منزل شخصی، هتل های لوکس و اقامت های بوم گردی در قزوین در دسترس هستند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *